Annons:
Etikettträningstips
Läst 2212 ggr
Ylwiz
9/25/13, 9:05 PM

Respekt... Nej.

Alltså, det går inge bra alls i träningen. Tog upp ponnyn i stallet och borstade henne, skulle träna på att inte gå ur boxen när dörren var öppen. Men då tyckte hon det var typ tråkigt så hon bara rusade över mig… Så Ja, vet inte om hon har någon respekt mot mig egentligen. Eller vad kan det bero på? ska man vara "strängare" eller? 

Så alltså, hon sprang över mig 2 gånger. Förslag på vad man kan göra?

Annons:
LinaN
9/25/13, 9:09 PM
#1

Om du inte redan leker de sju lekarna med fokus på lek 2 och 3, dvs att gå undan för tryck så är det kanske dags o ta tag i det.

Att gå över någon är ytterst respektlöst, rusa ännu mera. synd att jag itne fick filmat när jag hanterade en 1 åring som vant sig vid att gå på och över folk, för på några minuter gjorde jag det väldigt klart för honom att man går inte på MIG iaf.

Du måste vara effektivare, inte tuffare/hårdare/elakare. Testa o ställ dig och hoppa "jumpingjacks" sånna där man flaxar med armarna eller gör åkerbrasa energiskt och vifta massor.

Men jag skulle börja med detta online och se till att hästen håller sig på respektfullt avstånd dvs 1½m-2m bort om du inte bjuder in hästen till dig.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Zaphix
9/25/13, 9:47 PM
#2

Men ha boxdörren stängd?

Då slipper du den konflikten, önödigt att göra vardagen mer komplicerad än den behöver vara.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Ylwiz
9/25/13, 9:47 PM
#3

#1 Leker inte de sju lekarna, vad går det ut på? (ska självklart leta upp dom! :)) Och ja, jag har testat att vifta, hoppa typ allt, "prasslat" med grimmskaftet. Men hon står som ett berg. Bryr sig inte alls. Brukar ofta ha henne nära mig, Om jag tänker efter. Och om jag ytterligare tänker efter så "brukar" hon gå in i mig ibland. Har faktiskt inte tänkt på det alls! Men, får leta upp de sju lekarna! :)

Ylwiz
9/25/13, 9:50 PM
#4

#2 Vill dock inte att det ska bli en "stress" situation. Att jag måste stänga boxdörren direkt när jag har släppt in henne. Att hon ska känna sig trygg i boxen, och att det inte är något farligt. Men förstår vad du menar, men skulle kunna vara skönt att slippa stänga boxen om man bara ska hämta ett spö som te.x är 2 meter bort ;)

Zaphix
9/25/13, 9:55 PM
#5

#4: Men vänta med det tills du kan ha hästen lös på andra ställen.

Min häst står alltid lös i stallet, kan gå ifrån länge utan att han flyttar på sig. Han är körhäst, han måste helt enkelt kunna stå still.

Men för oss är stillståendet en uppgift, ett ansvar, jag ger åt honom. Är han i boxen är han ledig och jag vill inte ha en massa regler för honom där, så har han ingen mat kan han traska ut om han har lust. Så jag stänger boxdörren för att slippa tjata på honom när han har sin lediga tid.

Försöker göra vår vardag så enkel som möjligt, och tar då hjälp av de hjälpmedel som finns, till exempel en boxdörr.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Ylwiz
9/25/13, 10:26 PM
#6

#5 mjo förstår hur du menar. Men att hon inte vill stå stilla är inte bara i boxen. Lixom som i all hantering(stallgången till padocken osv). När jag har henne i stallgången så e de som om "å där är någonting roligt" så springer hon över allt hon ser. Har henne uppbunden men ibland så sätter jag inte fast henne. Tycker dock att i boxen så ska hästarna också ska vara "lediga". Men i detta fallet var det att hon rusade över mig, vilket jag inte tycker e okej ;)

Annons:
Minorca
9/26/13, 12:08 AM
#7

Jag skulle förslå att du tränar henne att stå stilla ute på plan med ett långt ledrep. kör jojo och stanna henne i backat läge, med repet på backen mellan dej och hästen (som en halvmåne), träna att hon ska stå still där först kanske 10 sek, efterhand förläng tiden.

Ylwiz
9/26/13, 10:13 AM
#8

#7 bara att hon inte vill stå stilla. ;) svårt att förklara :)

jiithra
9/26/13, 4:22 PM
#9

Det jag har gjort på ridskolan med hästar som försöker gå ur boxen (har de i grimma och grimskaft) när jag hämtar typ en borste eller liknande är att jag backar dem. Vilket ioförsig innebär att de måste förstå någon signal för att backa.
Vet inte om det är rätt tänkt (backa om hästen går fram utan tillåtelse), men för mig fungerar det iallafall. Efter 1-2 gånger står hästarna snällt stilla utan att jag behöver hålla i grimskaftet.

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Zaphix
9/26/13, 4:48 PM
#10

Jag har tränat stillstående genom att konsekvent flytta tillbaka hästen när den rör sig, inte göra någon grej av det utan bara lugnt flytta tillbaka den dit sen stod.

Har dock insett att jag nog gjort nåt konstigt läte när han flyttat sig utan att jag tänkt på det, för nu kan jag om jag hör honom flytta på sig när jag är i rummet bredvid stallgången bara utropa ett konstigt läte så hör jag hur han stannar upp och står stilla. Praktiskt. När han ska inse att man inte kan smyga med järnskor på cementgolv vet jag dock inte.. ;)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Peppe
9/27/13, 11:45 AM
#11

jag brukar träna det där med öppen boxdörr på sånt vis som i #10.

öppnar dörren och väljer ut en linje där gränsen går, t ex nån spricka eller kant i boxen. minsta cm över den så backar jag in hästen igen.

Mina hästar har alltid kunnat stå med öppen boxdörr, de flesta hästar jag känner till häromkring kan det. ingenting svårt eller ansträngande för hästen anser jag, och den lär sig på ett par backningar. Den får ju röra sig som den vill i boxen, bara den inte går över min linje 🙂

Det större problemet för dig verkar inte vara själva boxdörren, utan att hästen går över dig. Det kan du träna på separat 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Minorca
9/27/13, 12:30 PM
#12

#8

Att hon inte vill stå still, då är det bra att vara på en plan så att det inte gör något om hon rör sig. 

Att börja med backa hästen från zon 1, när hästen backat några steg slappna av, låt inte hästen komma till dej för än du bjuder in henne med ditt kroppsspråk. Först vänta i 10 sek eller kortare innan hon får komma in, kommer hon innan du bjudit in så backa ett steg. Sakta ökar du tiden hon står själv.  När hon står stilla själv ute på en plan med ledrep som du håller, kan man börja göra det lägga ner repet på backen och se om hon står kvar också då börja med korta stunder på några sekunder för att sedan öka tiden. När hon kan det ute så kan man börja träna inne.

Ylwiz
9/27/13, 1:56 PM
#13

#11 det är det jag menar, Jag har en linje som hon inte får gå förbi. Bara de när jag försöker backa henne, det är då hon springer över mig när hon har tröttnat, haha

Annons:
Minorca
9/27/13, 2:16 PM
#14

#13

Då är det nog backträning som behövs. Träning av jojo beskrivs här:

http://naturalhorsemanship.ifokus.se/articles/4d71469db9cb46222105bad4-lek-nummer-fyra-the-yo-yo-game

Ylwiz
9/29/13, 4:20 PM
#15

Tack :))  #14

Upp till toppen
Annons: