Annons:
Etikettallmänt
Läst 509 ggr
Quirinia
2013-09-25 20:00

Bra tips på belöning?

Jag har stora drömmar om att börja med NH med min C-ponny, men jag har ett litet problem. Min häst är ett riktigt matvrak. Jag har aldrig stött på en liten figur som är så matglad som honom, och pga av det kan jag absolut inte ge godis då han blir för tok för buffig, inte nafsar precis men liksom knuffar och vill ha mera. När han blir buffig går det absolut inte och göra något, förutom att gå fram och backa. (utan att "dra" fram eller "putta" bak.)

Någon som har ett bra tips på belöning för hästar med matglädje? Jag har funderat på klickerträning men förutom det?

Annons:
LinaN
2013-09-25 21:07
#1

Klickerträning är baserad på godisgivande så det funkar ju inte.

Vila, är ett säkert kort speciellt för en häst/ponny som är åt det slöare hållet som gillar att stå och chilla.

Klia-klappa-gosa speciellt på favoritställen där det kliar som hästen tex har svårt o nå själv, tex mellan juvret, insidan av låret, bredvid snoppen. Viss hästar älskar att bli kliade på undersidan av halsen. Hitta din hästs favvorställe.

Ta bort all press. Vänd dig ifrån hästen, slappna av i hela kroppen, titta inte på honom. etc. speciellt praktiskt på hästar som är den mer osäkra och nervösa typen då känner inte de att de ska göra något.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: