Annons:
Etikettträningstips
Läst 2215 ggr
AmandaU
9/25/13, 6:19 PM

Inkallning

Hej! Jag var med om en liten häst"olycka" i somras och bröt fotleden ganska så rejält. Jag kommer inte kunna rida på ett tag, och det kommer antagligen ta ett tag innan jag vågar mig upp på hästen igen. 

SÅ jag tänkte köra mer från marken och är intresserad av att lära mig inkallning. Jag har inte jobbat alls mycket med NH men ser dehär som ett tillfälle att verkligen ta tag i det! 

Har ni några tips?

Annons:
LinaN
9/25/13, 9:14 PM
#1

Inkallning är lite trixigt, JAG har inte lyckats ännu. Hitendags så får jag min häst till att höja huvudet och titta på mig när jag gastar hans namn för full hals för att det ska höras 200m bort bredvid en motorväg som han betar vid. hagen går precis längsmed, det är viltstängsel + elstängsel emellan vägen.

jag leker catching game med honom för att han ska vilja komma till mig, sen håller jag markarbete + ridning intressant. att han kommer till mig vissa dagar och andra får jag komma till honom beror på hur senaste träningen gick känns det som. är jag intressant kommer han, är jag jobbig och tråkig så går jag gå fram till honom. 

Jag är dock noga med att han är den som rör vid mig först även om jag går fram till honom. sträcker ut en hand och tar han kontakt med handen så går jag helt fram o tar i honom.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AmandaU
9/26/13, 8:34 AM
#2

Okej! tack för svaret! Jag tänkte börja i paddocken och bara försöka få honom att komma till mig. Men ja, man måste ju alltid börja någonstans :)

NäraNaturen
9/26/13, 4:19 PM
#3

Jag har hållt på mitt nya skötebarn i två- tre veckor. Det är två hästar i hagen. Då jag ska kalla in på min visslar jag alltid samma vissling, innan jag kommer fram till hagen, för de mesta lyfter båda alltid huvudet. När jag sedan kommer fram till hagen börjar de oftast närma sig själva.  Om de inte kommer går jag en bit in i hagen och sätter mig på huk och visslar. Jag inväntar alltid hästen, den ska komma till mig först innan jag tar på honom :)

Andra hästar har fått ett äpple när de kom (+ vissling), sedan har det alltid hängt kvar. Även utan äpplen :)

Välkomnar och tackar för alla era tips och råd 

Zaphix
9/26/13, 4:50 PM
#4

Har gjort det lätt för mig genom att alltid busvissla när jag gått ned till hagen för att hämta min häst och för det allra mesta ge honom godis när jag hämtar honom.

Numera kommer han alltid när jag visslar, på sommaren när det är gräs möter han mig oftast halvvägs iaf. Men han greppar iaf att han bör komma när jag visslar, även om han ibland bara börjat hetsäta gräs istället för att komma..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Caroline L
9/26/13, 5:07 PM
#5

När jag köpte min häst var hon otroligt duktig på detta. Det räckte att ropa hennes namn (även i beteshagen som är ENORM med en bullrig motorväg vid sidan om) så kom hon springandes. Ibland ropade hon tillbaka.

Jag var imponerad på detta. Hon kom verkligen alltid springandes direkt hur glad som helst. Så jag frågade dåvarande ägaren hur hon tränat upp detta, och hon tränade upp detta med vissling. Hon visslade en liten melodi varje gång hon hämtade i hagen och sedan gav hon godis. Sedan öser hon på med beröm och gos och min häst var den typen som svarar bra på det, mycket klapp kli och gos, glada miner och bebisröst. Fullt med bra energi :) Självklart hon kommer springandes när hon får sånt. Sen sattes de fast i huvudet och hon kommer även utan, kommer även om en helt okänd person ropar hennes namn eller visslar.

Mycket händigt må jag säga :P Det användes flitigt i förra stallet där två ston gärna inte kom och envisades med att stå på andra sidan ler-träsket och liksom "ja kom och hämta oss då ;)" Då ropade dom på min häst så kom alla.


AmandaU
9/26/13, 7:14 PM
#6

Haha! vad häftigt! 

Nu ska jag bara lära mig gå igen och sen ska jag sätta igång! ska bli himla kul. Tack alla för alla tips :D

Annons:
pebb
9/27/13, 11:13 AM
#7

#4 Haha, det där känner jag igen med hetsätandet, oh shit där kommer dom där tvåbeningarna, ät så mycket ni bara hinner innan dom hinner fram :P

Min fröken kommer om hon är sist ute, ibland, annars glor hon på mig när jag kommer, hon kan börja gå vissa dagar, borde verkligen träna på inkallning jag med.

Zaphix
9/27/13, 12:42 PM
#8

#7: Fast borde träna.. Är ju egentligen inte alltför jobbigt eller tidskrävande att gå och hämta hästen heller. För mig har det ingen betydelse om hästen kommer eller inte, men går den ifrån mig är det ett problem jag tar itu med.

Vill man att hästen ska komma för att man själv ska slippa gå i leran bör man nog fundera över hur man ska få hagen lerfri snarare än hur man får hästen att komma.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

supernatural
10/11/13, 10:48 PM
#9

Jag vet inte riktigt om det går att lägga på hästar på riktigt samma sätt men testa gör som med hundar, ställ hästen i ena änden av paddocken, gå till andra änden och ropa/vissla/gör något kommando och visa att du har godis (om din häst är godisnarkoman 😉) så kommer förhoppningsvis hästen. Kanske kan hjälpa om man gör det innan kvällsmaten eller liknande? 😃

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Caroline L
10/12/13, 12:38 AM
#10

#9 Det är en teori man kan använda sig av som kan fungera. Det var så det gjordes med min häst alltså man ropade och gav en överdos av belöning (på alla sätt) och tillslut spikas det fast i huvudet. Det är bara ibland nu mot slutet som hon fick en morot eller så ibland ropade jag bara och tog in henne. Men alltid kom hon springandes och brukade ropa tillbaks. Typ "vad glad jag är att se dig!!" känsla över det. Super mysigt och ett MÅSTE för min framtida häst ;)


Minorca
10/12/13, 9:07 PM
#11

Jag hade en häst på bete som var lite svår att ta emellan åt. Så jag började att leka friendlygame med repgrimman, och belönade med godis när de började sätta nosen i grimman, sedan gjorde svårare och svårare, tillslut håller jag upp grimman med höger hand i nackrepen, samt "nackrepsöglan" med vänsterhand så de får "krypa" under högerarm leta sig ner i grimman, en  liten godis. Därefter tog av grimman och backade hästen sen fick den komma fram igen och "krypa" i grimman. Det fick alla hästarna i hagen göra, en till två gånger per dag under sommarbetet. Tillslut kom alla när jag visslade och visade repgrimman. 

Ibland vill hämta en viss häst som inte kom direkt då brukar jag leka med den som kommer först, då brukar de andra bli intresserade så de också kommer, så den man vill hämta kommer självmant.

supernatural
10/13/13, 9:36 AM
#12

#11 Gud vad bra! Måste testa det! ❤️

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Minorca
10/13/13, 11:17 AM
#13

Att leka med grimman tar lite tid i början men sedan spar man mycket. Det gäller att ta sig lite tid ofta, när jag släpper ut hästen i hagen efter jag gjort något tex ridit, brukar jag låta den krypa in i grimman minst en gång och belönas med lite godis även när den inte har grimma på sig i hagen, så att hästen inte förknippar att krypa in i grimman med jobb.

Annons:
CelsiusT
10/14/13, 10:19 AM
#14

Mina hästar har alltid kommit till mig. Varför? Jag vet inte… Men jag har nog alltid haft tålamod, och vägrat gå ut och leta efter dom i hagen (stooora kuperade hagar, blir ju helt slut om jag ska kuta runt överallt och leta). Om mina hästar inte kommer så har jag nog sett till att haft med mig godis som jag gett. Men dom brukar alltid komma, bara att det ibland kan ta väääldigt lång tid innan dom kommer, men dom kommer alltid. Släppte ihop dom med kompisens hästar, hon går alltid och hämtar hästarna, hon bryr sig inte om att ropa för hennes hästar kommer inte. Till en början hade mina svårt att komma, dom ville stå kvar med hennes hästar. Men snart så började dom komma till mig igen, fick bara ha lite tålamod och vänta ut dom, nu kommer även hennes hästar när jag kommer till hagen. Tillslut tar deras nyfikenhet över och dom kommer och undrar vad jag vill.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Upp till toppen
Annons: