Annons:
Etikettträningstips
Läst 1535 ggr
Ylwiz
2013-09-24 17:22

Hästen hugger..

Någon mer som har en häst som "hugger" ? 

Te.x om man ska trava, (och man springer brevid) så hugger hästen. Någon som vet en Snäll metod? 

Hähähä och att jag inte kan få henne att stanna. Tex på en platts. Att jag kan gå iväg och att hon stannar.

Annons:
LinaN
2013-09-24 18:05
#1

Armbåga hästen  på näsan, inte ditt fel att hästen krockar med din armbåge som du just råkade höja. ;)

alltså du ska inte göra allt för att armbåga hästen, bara att när tänderna kommer blockera med armbågen.

Sen är ju frågan VARFÖR hästen hugger. är det dominans eller smärta?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

KnutKrut
2013-09-24 18:17
#2

Min ponny kan göra så, inte hugga, men nafsa i luften, om det är någon som hon inte känner springer för nära henne. Hon blir osäker och vill köra bort den som är läskig. Håller man bättre avstånd får hon ingen anledning att nafsa. Är det någon hon känner och är trygg med så är det helt ok, men hon föredrar att det är lite avstånd ändå. Hon vill hellre bli tömkörd än bli ledd, då har hon inte någon vid huvudet.

Om det blir en sådan situation brukar jag be den som leder att hålla lite avstånd och att ha ett spö med att markera avståndet med. Det räcker att peta lite på bog eller hals om ponnyn vill komma närmare (för att nafsa).

Ylwiz
2013-09-24 18:28
#3

#1 Jo de är just det med, är det dominans eller har hon ont? Dock så har hon en hälta. (Tror bara att de är att hon behöver bygga upp muskler, hon har fått medicin men får avvakta och se om det blir bättre eller sämre!). Men hon ska ändå respektera att hon inte får hugga mig ;) 

Det är även när man typ har gett henne godis, och hon vill ha mer. Då hugger hon som om hon aldrig hade fått något att äta. Haha, men Ska testa det du skrev. Annars får jag komma på någonting annat! Så Tack!! :D

LinaN
2013-09-24 18:34
#4

#3 sluta ge godis från handen. lägg det på marken eller i krubban. Onödigt att lära in ett dumt beteende som att naffsa och hugga efter mera.

I hennes fall kan det vara både ock, hon kan ha ont men ändå tycka att du inte ska komma här och komma. Jag skulle blockera bitandet, och försöka ta reda på varför hon gör som hon gör.

hur är hon att leda i vanliga fall när man går bredvid eller vid sidan av, eller rentav framför henne. går hon gärna på folk, är bufflig och klumpig så hon stöter in i folk?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ylwiz
2013-09-24 18:48
#5

#4 Har tränat henne i ca 4 år (varav ägt henne i ca 2) och hon är min första häst, så har en del att lära mig. hehe, Hon går jätte fint när man går vid sidan av. Även när man går framför henne. När jag går och hämtar henne i hagen möts vi halvvägs och så sätter jag inte fast henne i grimmskaftet eftersom att jag inte vill göra det till något neggativt eftersom hon gillar att vara lös. Och jag tycker att det är en bra träning att jobba med henne löst i hagen så hon ska tycka att det är roligt att vara med mig. Men hon kan bara ta platts och "gå över" folk. te.x om hon ser havre i en hink. (som vi i nuläget övar på, att hon får vänta och stå stilla, och ha tålamod).

LinaN
2013-09-24 18:51
#6

#5 bra att tålamodsöva :) 

Här är Gyllir med ett gäng hästar som visar respekt vid måltider! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ylwiz
2013-09-24 19:03
#7

#6 Åh gud va kul! Haha, ponnyn jag äger går inte undan för tryck. Kan vara ganska jobbigt i många situationer. Hehe

LinaN
2013-09-24 19:04
#8

#7 går hästen inte undan för tryck så är det ett bra ställe o börja träna. Men om det är dominans och inte bara smärta så var beredd att göra kycklingdansen när tänderna kommer när man försöker flytta framdelen för fast tryck. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ylwiz
2013-09-24 19:08
#9

Haha, kycklingdansen ;) Adå! Får allt prova det! Tack så jätte mycket för alla tips :D #8

Upp till toppen
Annons: