Annons:
Etikettallmänt
Läst 753 ggr
[emeli83]
2013-09-23 08:36

hur ska jag gå till väga :/

min ardenner valack och jag är ganska nybörjare med nh. han är sex år och inte så mycket hanterad men jätte snäll och underbart go. men problemet är att när vi är ute och promenerar så har han fokus på allt utom mig. jag försöker med olika saker för att få hans fokus på mig. sen är han tittig för det mesta. hur göt jag ?? är jättte tacksam för alla råd. för just nu står ja stilla på ideer

Annons:
LinaN
2013-09-23 09:40
#1

Du får helt enkelt be om fokus.

Jobbade med en ettårig hingst i förrförra veckan som hade fokus på allt och alla utom den som höll i ledrepet. Detta gjorde ju att han gick över en, på en, trängdes och knuffades. Så varje gång han kom för nära så hoppa jag, vifta, flaxa med armarna och repet så att han höll sig 1½ m ifrån mig. Efter 5 minuter av detta så lärde han sig att hålla koll på mig också.

Sen när vi började leka lekarna så tappade han fokuset så gjorde jag en liten snärt i repet som åkte upp i hans grimma, lite som när någon knäpper med fingrarna framför ansiktet på en när man sitter och dagdrömmer. En påminnelse att "hallå, här är jag! glöm inte bort mig!" och det fungerar väldigt bra.

Jag lärde mig detta på ett träningspass när min häst stannade varje gång han kom till sin egen skithög, stod där o lukta och strunta i mig, jag stod och flinade för jag tyckte det var charmigt, men då sa min instruktör något som fastnade hos mig "Vad vill du egentligen? Vill du att han ska tycka att en bajs är intressantare än dig?" nej, det ville jag ju inte. Så varje gång vi passerade bajsen så bad jag honom om ett hastighetsbyte, öka tempot, eller byt riktning till sist strunta han i bajset o hade koll på vad jag gjorde istället.

Hoppas detta har hjälpt något. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[emeli83]
2013-09-23 18:26
#2

jätte tack :) ska verkligen försöka med detta.

Brollan1
2013-09-23 22:31
#3

Första lektionen är alltid att fånga uppmärksamheten. Utan den ingen kommunikation. Jag använder ofta en flagga på hästar som har svårt att hålla koncentrationen uppe. Var dock väldigt försiktig med den för det är lätt att överdriva signalerna och bli lat med en sådan. Alldrig mera än att man får tillbaka uppmärksamheten, alldrig mindre heller. Sen är det bra att ligga före hästen i tanken när du vet vad som hästen kommer att reagera på.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Upp till toppen
Annons: