Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1832 ggr
AnnaFinn
2013-09-18 21:21

Lastning

Detta eviga problem för många hästägare…

Duna har gått in i transporten nu flera gånger helt utan problem. Sist jag lastade henne så stegrade sig bara och hoppade runt.. Ville ej lämna flocken. Hon hade aldrig stegrat sig tidigare men vi var på borta plan och hon hade blivit super bra kompis med en häst där hon inte ville lämna..

Nu last tränar jag henne på hemmaplan. Gjorde det första gången idag men det är så svårt att veta var jag ska dra gränsen. Jag försöker följa Parellis filosofi.. I början gick det bra. Hon snusade på rampen och steg upp med framhovarna. Jag backade ut henne och bad henne komma upp igen med växlande resultat. Vi höll på i ca 2 timmar blandat med lite cirkle games. Hon kom aldrig längre in än med framdelen i transporten. I slutet så vägrade hon ta ett steg mot transporten fastän vi stod 5 m ifrån den. Antar att det hade blivit lite för mycket för henne?!? Och för mig…. Känns såklart som ett misslyckande för mig. Hoppas jag inte har "förstört" henne…

Några upplyftande ord till mig.

Annons:
LinaN
2013-09-18 22:55
#1

Hur funkar alla andra lekar? från friendly till sideways? uppenbarligen är något trasigt med squeeze, men anledningen till att den leken är trasig hänger nog samman med att någon annan tidigare lek också är trasig eller inte tillräckligt utvecklad, och innan du hittat var i de andra 6 lekarna det inte är stabilt så kommer inte lastningen gå så särdeles bra tyvärr. :/

Men det är strongt att prata om det, många sopar gärna lastningsproblem under mattan så långt det bara går! Så guldstjärna i kanten! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

EwaAngantyr
2013-09-18 22:58
#2

Jag brukar ta det i flera steg. Första steget är att göra saker runt transporten.  Tex sideways längs sidan, yo-yo mot baklämmen, squeeze över baklemmen..    När det fungerar tänker jag två hovar på lämmen, backa av… två hovar på lämmen, backa av.
Fortsätter med fyra hovar på lämmen, backa av.  Det handlar inte om transporten utan horsemanship. 
Så fort man tänker att hästen SKA in i den så fungerar det inte…

AnnaFinn
2013-09-19 05:20
#3

Tack för era ord. :) Vi har inte tränat NH så länge så det finns trasiga lekar. Så mera markarbete bara då runt transporten. Skönt att få skriva av sig lite känns jobbigt då man står där å vet inte ut eller in.

Brollan1
2013-09-19 09:01
#4

Ställ en hink havre inne i transporten så att det finns en belöning därinne varje gång hästen går dit. Man måste hitta på något sätt belöna hästen när den gör rätt. På detta sätt så måste du så småningom mota UT hästen från transporten… ;-)

Servera ALL mat som hästen normalt får och det praktiskt möjligt inne i transporten så lär sig hästen själv att lasta. Och skulle det vara ett problem så ta en annan häst dit som går in och mumsar upp lite av maten så brukar det lösa sig..

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

kvekki
2013-09-22 07:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Lekarna är inte hela världen… Sunt förnuft fungerar väldigt bra oxå!

Två timmars träning är dock inte sunt förnuft, förstår att din häst tröttnade och vägrade. Hon kopplade säkert att transporten är jobbig, det blir inte bättre av att gå dit. 

Ställ transporten på en bra plats, kan den stå under flera dagar så är det toppen. Träna hellre 10min effektivt varje dag, än en gång i veckan i två timmar. Som ovanstående sa, servera kraftfodret på rampen. Första dagen kanske det räcker att krubban står på rampen o hästen på marken. Sen avancera ett steg i taget. Så har jag tränat mina unghästar, fast de kom i transporten med en jäkla fart när de insåg att det var en godismaskin(o att rampen inte åt upp dom). Tillslut sprang de på…

Vill du inte nyttja vägen genom magen så träna i lugn o ro. Be hästen om ett steg i taget, när hästen står lugnt i det steget låt den tänka och backa den ett steg eller flera -som beröm. Hästen får gå ifrån det som är läskigt varje gång den övervann det jobbiga o gick fram. Låt hästen få pauser när den gått fram(rampen ÄR trevlig att stå på) och när den fått backa. Ge den tid att tänka och passa själv på att slappna av o andas. Du kanske inte kommer in i transporten ens de första veckorna, men låt det ta tid. Transporten skall vara trevlig, lätt o rolig -då måste även den som lastar vara lätt, inte kräva för mycket o då måste det ta tid. Vill man förstärka rampens trevlighet och variera hästens tankar lite så longera den i trav mellan försöken. Försök göra halt/sakta av när den går mot rampen och håll paus vid rampen. Hästen inser ganska snart att rampen är himla trevlig! Tänk ALDRIG NÅNSIN " bara en gång till" -det är då det går snett. Sluta för dagen när hästen gjort ett stort framsteg -även om ni bara hållt på i tre minuter.

Dagar då du inte har tillgång till transporten så kan du lätt träna samma sak med en pressening, en stor träskiva, en lastpall m.m. Använd samma princip, ett steg i taget -beröm -backa -fundera. Snart skall du se att hästen står på både presseningar, ramper o tillslut inne i kärran!

Brollan1
2013-09-22 09:32
#6

"#5 av kvekki " skriver mycket klokt i detta. Tänkte bara tillägga att för att göra transporten till det trevligare alternativet av dom du erbjuder så se till att det INTE är lika trevligt utanför transporten. Dvs jobb utanför och lugn och ro inne i transporten.

Sen en varning, se till att det är DU som ber hästen gå ur transporten, INTE hästen själv. Om hästen får bestämma så kan det bli extrema urlastningar så småning om. Så börja direkt med att lära hästen att det är du som lastar ur den, inte att det är fritt fram att springa ur transporten när hästen tycker att det är lämpligt. Det fins dom som mist fingrar som fastnat i rep pga att man inte lärt hästen att lasta ur.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Annons:
AnnaFinn
2013-09-25 20:24
#7

TACK för tipsen!! Nu äter vi kvällsmaten i transporten varje kväll :) Utan problem. Hon är lite försiktig av sig ännu och vill inte gå in om jag inte går före men hon har inga problem att gå upp på rampen eller in. Nästa steg är nu då att stänga och köra en sväng. Ska nämligen nästa vecka iväg på en NH kurs och jag sade att jag inte tar med henne om lastningen inte kan gå lugnt till. Det var nämligen efter förra kursen som hon började krångla efter att hon "blivit kär" i ledare stoet i flocken där kursen hölls.

LinaN
2013-09-25 21:04
#8

#7 innan jag stänger och kör någonstans skulle jag försöka lasta in henne själv utifrån så hon går in ensam, och sen stänga bakbommen/dörren innan man åker nånstans.

Men lyckost dig som har en transport att träna med! har ingen transport jag kan låna…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AnnaFinn
2013-09-26 14:51
#9

Bor långt ute på vischan så köpte en transport så jag kan ta mig till kurser och sånt utan att varje gång kämpa med att hyra transport. :) köpte ingen fancy bara nått så fungerar.

Upp till toppen
Annons: