Annons:
Etikettallmänt
Läst 1325 ggr
RomDoll07
9/15/13, 3:18 PM

Ett år med NH

Hej!

Den 4 juli i år var det ett år sedan jag blev hästägare och ett år sedan jag på riktigt kunde börja med NH. Det har varit ett helt fantastiskt år och jag har lärt mig så otroligt mycket av min underbara häst Pilgrim.

För att sammanfatta detta år har jag klippt ihop en film som visar vad jag och Pilgrim har åstadkommit under året som gått:  http://www.youtube.com/watch?v=xYmfoCHcIW4

Med denna film skulle jag framför allt vilja rikta mig till er där ute som ännu inte hittat er väg in i NH-världen och visa hur mycket man kan åstadkomma på så pass kort tid, kanske till och med inspirera er lite (man kan ju alltid drömma :P ). Eftersom jag bara har hållit på med NH i ett år är jag så klart fortfarande en nybörjare när det gäller denna typ av träning, men jag fortsätter att lära mig och utvecklas varje dag tillsammans med min NH-läromästare Pilgrim.

Ni som redan är NH-frälsta får självklart också komma med kommentarer och tips på vad vi kan göra i fortsättningen, om det är något särskilt ni tycker vi kan förbättra osv.

Annons:
EwaAngantyr
9/16/13, 9:22 AM
#1

Jättefin film och så trevligt förhållande du har med din häst!!  Tack för att du delar!

nattryttare
9/22/13, 12:34 AM
#2

Åh vad fina ni är, det ser helt fantastiskt ut!

Absolut inspirerande!

Får hem min häst om några veckor och vill absolut börja med NH på riktigt men jag är ganska skraj för hur tusan jag ska bära mig åt.

Det är en sak att försöka med andras hästar och med hjälp och en helt annan (antar jag) att göra det själv och med min egen häst. 

Jag vet bara att jag vill inte bara köra på utan mål, stressa till stallet, rida lite för min skull, åka hem, bara harva runt utan egentligt mål, göra som alla har gjort förut för att nån för länge sen sa att man skulle göra så.

Jag vill ha roligt med hästen, göra andra saker än att bara rida, leka ihop, lita på varann, kommunicera, jag är bara rädd att råka göra fel och förstöra saker.

kvekki
9/22/13, 8:08 AM
#3

Så undebrart det ser ut! Bra jobbat!

RomDoll07
9/22/13, 9:43 PM
#4

Tack för alla fina kommentarer, det värmer :)

#2 Jättekul att du är intresserad av NH, jag gillar det du skrev om att inte vilja göra som alla andra bara för att det "ska vara så", bra att du har kommit på det :)

Men jag tycker absolut att du inte ska vara rädd att göra fel. Jag har inte gått en enda kurs i NH eller tränat för nån NH tränare, jag har lärt mig helt på egen hand tillsammans med min häst och det funkar jättebra det också. Pilgrim är väldigt känslig för kroppsspråk och visar jättetydligt om jag gjort rätt eller inte, när jag gör fel gör han så klart inte det jag hade tänkt mig och då kan jag rätta mig på en gång. Han lär mig nya saker varje gång vi tränar, jag behöver inte ha någon tränare som talar om det för mig, han är min tränare.

Det är så NH funkar, om du bara är öppen och lyssnar kan din häst lära dig allt du behöver veta. Hästar kan redan allt de behöver kunna, det är bara vi människor som måste lära oss förmedla vad vi vill :)

[emeli83]
9/23/13, 8:18 AM
#5

finner inte ord för vilken otroligt underbar vacker kontakt och tillit ni har till varann.❤️ vilket team ni är. helt otroligt. önskar jag kommer dit en dag med min ardenner haiden. men han är jätte sprallig för saker. men jag ska fortsätta kämpa

Krullsvans
9/23/13, 1:51 PM
#6

:'-)

Inspirerande!

Hoppas komma lika långt med min tinkerlurv.

Annons:
RomDoll07
9/23/13, 7:11 PM
#7

Tack så mycket, jag blir jätteglad när jag läser era fina kommentarer! :D Och lycka till med era pållar, har man bara viljan så kommer man långt.

nattryttare
9/25/13, 9:21 AM
#8

Fantastiskt! Du är verkligen en inspiration och jag är så sugen på att börja nu. :)

Har du kanske några bra tips på hur man börjar när man just får hem hästen och inte känner varandra?

Jag tänker mig hantering, gå promenader, friendly game, umgås och lära känna varandra utan större krav, men jag funderar på hur jag ska göra om han testar. 

Jag vill ju inte börja vår relation med att bråka, men samtidigt känns det viktigt att inte hamna i en situation där hästen tar över för att jag vill prova nytt. 

Inte låta honom flytta på mig - check. Men hur låter man hästen inte flytta på en utan att vara elak om den verkligen går på hårt? :P

LinaN
9/25/13, 1:37 PM
#9

#8 man är effektiv och konsekvent. Elak blir du först när du inte längre bryr dig och/eller bli arg och tycker det är ok….

Att vara effektiv är att vara lagom hård när det behövs istället för att tjata och gnata och vara ineffektiv :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Minorca
9/25/13, 9:31 PM
#10

Som LinaN skriver i #9. Vikten att vara effektiv och inte tjata.

Jag var på en bra clinc med John Moore. Han tog upp hur tjat dödar hästens reaktioner. Det kan vara bra ibland som tex frendly game med rep på hästens ben.

RomDoll07
9/26/13, 3:18 AM
#11

#8 En av dom första sakerna jag gjorde efter att ha fått hem min häst var att bygga en rundkorall. Jag har turen att bo på en gård där jag har lägdor som jag kan göra vad jag vill med så det var bara att slå ner lite stängelstolpar i en cirkel och dra blårep runt så hade jag en fullt duglig korall. Men har man inte tillgång till en korall kan en liten hage funka lika bra.

Sedan bodde i princip Pilgrim och jag i denna korall under större delen av vårt första år (de flesta klippen i filmen är filmade där). Och jag kan säga det att korallen var så otroligt värdefull att ha under första året med en ny häst, dels för att man kommer varandra så nära både fysiskt och psykiskt när man tränar på en så pass liten yta. Sedan tyckte jag också att det var bra att träna på inhängnat område när man ännu inte hade lärt känna varandra så bra än för då behövde man inte vara orolig för att det skulle hända nått och vågade därmed ta ut svängarna lite (eller ganska mycket i mitt fall :P ).

Sen var vi självklart också ute i skogen på promenader, rid- och tömkörningsturer en hel del, men då lufsade vi mest runt och bara hade trevligt :)

När man håller på med hästar som försöker dominera och är väldigt närgångna rekommenderar jag verkligen att använda en förlängd arm av något slag. Som ett exempel kan jag berätta om min mammas 4-åriga kallblodssto som fick ett rejält tonårsutbrott förra hösten och blev rent utav aggressiv, hon gick verkligen på en och försökte bitas. Stegra sig gjorde hon också väldigt ofta. Då blev det till att beväpna sig med en grep varenda gång man var med henne och det var otroligt effektivt, man behövde oftast inte ens röra henne med grepen utan det räckte att bara ha den med sig så att man kunde hålla henne på avstånd när det behövdes och ändå kunna fortsätta hantera henne varje dag. Så en förlängd arm var helt livsnödvändigt för oss under den perioden tills det värsta utbrottet gav med sig, annars hade det kunnat gå riktigt illa. Och nu kan man förutom lite vanligt stohumör knappt se några spår kvar alls av den mördarmaskin hon var då (jag brukar skämtsamt kalla henne "före detta mördarmaskin") :P

nattryttare
9/26/13, 9:50 PM
#12

#9 #10 Tack. That make sense, verkligen. 

#11 Tack för tipsen, det uppskattas verkligen! Ska se om jag kan knåpa ihop en corall eller liten hage av något slag. Till skillnad från dig hyr jag in mig så jag får väl se vad de säger. 

Han kom idag. Jag filmade när han klev ur transporten och förhoppningsvis har jag en liknande film att visa om ett år! :)

RomDoll07
9/27/13, 1:56 PM
#13

#12 Vad kul, jag ser fram emot att få se den filmen! :) Vad är det förresten för pålle?

Annons:
nattryttare
9/28/13, 3:55 PM
#14

En islänning :)

Har tränat två dar nu, det går mycket bättre än väntat! :D

Vissa saker känns lite krångliga och aviga men det mesta går helt naturligt, han känns supersmart. :)

RomDoll07
9/29/13, 1:01 AM
#15

Kul att höra, jag önskar dig och din häst lycka till! :)

Upp till toppen
Annons: