Annons:
Etiketterhästhälsahästhållning
Läst 2046 ggr
Användare
11/29/12, 5:17 PM

Regntäcken

Hej!

Nu när regntäcken byts ut mot vintertäcken kan det väl ändå passa med en regntäckes fråga (?) ;)

I alla fall så använder jag ett flecefodrat regntäcke, vilket jag upffatar har hållit värmen riktigt bra. De andra i stallet har fodrat täcke, typ som vintertäcken fast med mindre fodring. Har funderat på vilken variant som håller värmen bäst, så till alla er här:

Vilken fodring håller värmen bäst?

Annons:
Brollan1
11/29/12, 9:08 PM
#1

Pälsen.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Zaphix
11/29/12, 10:09 PM
#2

Har endast 100g-fodrade regntäcken. Vill inte ha ofodrade regtäcken då de tynger ned pälsen och hindrar dess värmande funktion, samma sak med fleece även om det är bättre. Vanligt fodrade täcken gör det luftigare och värmer därmed bättre.

Min häst är halvklippt och går på lösdrift, han har täcke på sig jämt. Kan tyvärr inte ge honom fri tillgång på grovfoder pga. att hagkompisens ägare inte vill det. Jag bearbetar henne sakta.. Då håller dom värmen bättre.

Om han nu ens behöver täcke är väl oklart i och med att han mest verkar hänga inomhus i lösdriftshallen ändå..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
11/30/12, 11:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Harry gick klippt hela vintern förra året utan täcke. Fri tillgång på mat i hagen. En gång vart han snorig och då hade det hällregnat och sen blivit minusgrader på samma dag.

Två tillfällen hade han täcke på sig och då har jag ofodrade med tunnt bomullsfoder inuti för annars kokar han bort. Jag vill bara ha vindstoppet.

men på grund av vad #2 säger så får jag allt ta en funderare där.

Det finns tillfällen, som tex igår då jag hade velat haft täcke på honom. Skulle träna för tränare och det hade snöat hela dagen, 3 timmar med fleece inne i stallet för att han skulle torka gjorde ingen nytta alls, han vart nästintill lika blöt under det ändå. Först när jag hade ridit hade han börjat torka.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Klasselover
11/30/12, 3:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Pälsen här med ;) Idag har hästen äntligen torkat efter att ha varit dygnsur ett par dagar, regn mån+tis och snö ons, men har alltid varit torr längst in :) Stått inne på nätterna men varit blöt även när han gått ut på morgonen. Har en rand klippt på halsen, inget mer.

Kanske ska tillägga att han har fri tillgång på grovfoder dygnet runt.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Zaphix
11/30/12, 6:08 PM
#5

#3: Rekommenderar starkt ylletäcke framför fleece. Dacke kan vara genomblöt, men torkar på max. en timma.

Har ett tjockt ylletäcke från sverigetäcke, mycket bra investering. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
11/30/12, 8:08 PM
#6

#5 Ylle är bättre det vet jag, men de ylletäcken som finns är inte tillräckligt bra i mina ögon, håller utkik efter arméns yllefiltar och ska sy ett täcka själv sen hade jag tänkt, med hög hals.

Har ett antal yllefiltar redan hemma, men de har vi när vi går i viking så få behöver vi dem ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
EwaAngantyr
11/30/12, 9:03 PM
#7

Jag använder regntäcke fodrat med fleece de dagar det behövs eller om jag gjort rent honom och ska rida igen på morgonen. Ja, det är för att jag ska slippa skrapa lera på hela hästen mer än att han behöver täcke…  Men är det nollgrader, snöblandat regn så är det väl befogat med regntäcke. Använder inte vintertäcken utan täcket är som skydd för just regn/snöblandat regn.

Håller med om att armens yllefilt är kanon!

Upp till toppen
Annons: