Annons:
Etikettfreestyle
Läst 3805 ggr
Zaphix
2012-07-16 21:42

Flytta bakdel

Nu har jag börjat rida lite freestyle igen och testar på att rida lite utan repgrimma fast med två carrot sticks istället.

Går rätt bra och är roligt, men klurigt!

Har dock ett problem och det är att jag inte lyckas flytta bakdelen.. Vrider höften, flyttar skänkeln, tittar på rumpan, duttar med sticken, alltså samma faser som med repgrimman men utan att ha repet med i uppfasningen då.

Problemet är att Dacke går framåt istället för att flytta rumpan, han förstår inte vad jag vill helt enkelt. Så jag stannar honom och börjar om, men händer inget annat än att han går framåt så jag ger upp efter en stund.

Självklart är en lösning att ta på repgrimman och vara noga med faserna, men det är en rätt tråkig lösning. Roligare om jag kan lösa det utan den. ;)

Det är för övrigt samma problem när vi ska gå sidvärts, han går bara rakt fram istället. Går vid staketet, men inte annars, Framdelen är dock inga problem, den flyttar han snällt på. Ryggningar är heller inga problem, eller halter, så har koll på bakåthjälperna.

Nån som har nåt tips om hur jag ska göra?

Vilka faser använder ni?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
LinaN
2012-07-16 23:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Du säger två sticks? Använd den ena som bromsande stick och den andra som drivande. Så gjorde jag med Harry när jag testa rida med två sticks för första gången förra månaden ^^

Lateral flexion med två sticks ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2012-07-16 23:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Första backförsöket.

fas 1 vikt

fas 2 stickarna i driving-läge dvs ingen kroppskontakt.

fas 3 ökat aktiv driving-läge kanske nudda vid hårstrån

fas 4 kroppskontakt, hud/muskel

vet inte om det är rätt men det funka för oss iaf ^^o för att vara förta försöket vart det itne så tokigt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Zaphix
2012-07-16 23:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Hur menar du med att ha ena i bromsande? Hur fungerar det i praktiken? :)

Backandet är inga problem, jag använder vikten och lägger till skänklarna om det behövs, fasar upp gör jag genom att göra nåt så praktiskt som att använda rösten. Han backar alltid för rösten, han är ju trots allt en körhäst.
Ökar farten upptäckte jag idag att jag kunde göra med båda stickarna mpt hans hals. Om det behövs.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
2012-07-17 09:29
#4

#3 du använder sticken framför honom medan den andre använder du vid bakdelen. Stickarna måste inte peka åt samma håll hela tiden :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Zaphix
2012-07-17 09:41
#5

Nä, det förstår jag ju. Men tänkte inte på att det kunde vara bromsande. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Brollan1
2012-07-17 11:45
#6

"Zaphix " du skriver ju vad som är både lösningen och problemet "han förstår inte vad jag vill helt enkelt."

Ner på backen med dig och flytta han i skänkelläget med handen som skänkel tills det fungerar, utan att hålla fast framdelen. I början kan du behöva hålla fast framdelen för att förtydliga men minska denna hjälp tills det funkar utan den. Sen kan du behöva gå längre bak för att verkligen få koncentration på bakdelen först sedan flytta frammåt mot skänkelläget. Ett steg i taget bara.

När det fungerar från backen så flyttar du upp på ryggen och fortsätte där.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Annons:
Zaphix
2012-07-17 15:27
#7

Från marken är det inga problem, där flyttar han glatt för minsta lilla tryck. Är från ryggen det inte går lika bra.

Även från vagnen flyttar han för pisken på sidan, dock helt åt sidan då och inte bara bakdelen. Av förklarliga skäl..

Så problemet är egentligen inte att gå undan från tryck överlag, utan bara när jag sitter på.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Brollan1
2012-07-17 16:13
#8

Flyttar han sig i sidled på marken utan att du håller in han framtill? Om ja, så gör du något annorlunda från ryggen än på marken. Är du rätt i timingen prexis då han tänker lyfta sitt bakben? Har du vikten på hans "yttre" bakben, dvs det som står på backen? Ett knep är att stålla sig mot en vägg alt ett hörn och be hästen flytta i sidled, då har du en naturligt stopp mot väggen i början.

Vikten/balansen är den stora skillnaden mellan backen och uppsutten, på backen kan hästen flytta sin vikt som han vill och göra sig redo att lyfta benet, från ryggen så måste han ta med din balans och var du har vikten ochså i sin "beräkning".

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Zaphix
2012-07-17 16:42
#9

Japp, han flyttar bakdelen utan att jag håller i framdelen från marken.

Hur menar du med rätt i timingen? Vad ska jag time'a? :)

Vilket blir yttre bakbenet? Om han ska flytta åt höger, blir det yttre vänster då?

Jag vrider min höft så att vänser höft hamnar bakåt när han ska flytta åt höger. Skänkeln hamnar lite bakom sadelgjordslägen och jag använder sticken med höger hand vilket gör att hela kroppen vrids när jag duttar med den. Jag tror att min vikt hamnar åt vänster, den borde nog göra det..

Det går bra att flytta längs med staketet, fast då helt åt sidan, inte bara rumpan.

Ridning är så mycket mer komplicerat än körning, man måste ju hålla koll på kroppen! :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
2012-07-17 17:41
#10

sitt på, säg att du ska ha rumpan att svänga åt höger, dvs näsan ska åt vänster.

Be om rumpans förflyttning först på vänster sida, flytta ev nosen mot vänster med sticken på höger sida, rör hansig framåt knacka med sticken frampå bogen mot bringan till där har du bromsen.

o resten kan du ju, minste lilla försök, beröm/kli/vila/HAVRE (Om Dacke själv får bestämma!) ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Brollan1
2012-07-17 17:45
#11

Hm nu blev det svårt, måste visualisera lite först. Så ja färdig. Yttre benet är det ben som han INTE skall lyfta under sig dvs det han skall stå på med all vikt under tiden han sätter under sig med det vänstra benet. Det betyder att du alltid försöker ha vikten på det ben som står på backen för att underlätta för han att lyfta det andra benet i luften.

På en kurs med Lotta Månsson så tvingade hon oss att gå omkring på alla fyra och fundera hur vi på bästa sätt kunde underlätta för hästen att göra dom rörelser vi ville. En komisk och mycket lärorik upplevelse.

Vridningen med höften låter rätt däremot inte vikten som borde ligga på hästens bakre höger ben i flyttning åt höger då den står på det benet och med undertramp av vänster ben. Jag tänker "som att hänga i vänster knäveck åt höger". Experimentera ochså lite med hur långt bak du sätter skänkeln, prova extremerna ochså.

Det är ju därför ridning är så roligt, man blir alldrig fulllärd.

Hoppas detta var förståeligt, satt och vred på mig här med för att visualisera detta ordentligt framför mig. Ska göra det i kväll med på hästen och se om jag skrev rätt här.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Brollan1
2012-07-17 22:15
#12

Testat på hästen och det är som jag skrev ovan, flytta vikten utåt och på det ben som står på backen för att underlätta för hästen att lyfta det "inre" benet.

Med timing menade jag att lägga benet/skänkeln mot hans vänstra sida när han prexis skall lyfta vänster bakben och ta bort benet när han är på väg att sätta ner det och förhoppningsvis så sätter han in benet mot naveln. Inget tidur… ;-))

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Zaphix
2012-07-17 22:52
#13

Ska testa mig fram imorrn tror jag allt, tack för alla tips. :)

Red ut idag och testade flytta lite, men då fuskade jag och hade kapsonen till hjälp. Tror jag använder lite väl mycket händer i min ridning.. Men blir så när jag är van att köra, gör det mesta med tömmarna.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
Upp till toppen
Annons: