Annons:
Etiketton-line
Läst 1738 ggr
Armi
2012-02-26 11:22

circling game

jag och min ponny har "problem" med circling game. Vi har tränat massor på det, gjort övergångar och bytit varv… och kallat in henne då det repet är på marken och inte spänt men ändå så lär hon sig inte ( vill inte) att hålla repet där… Pat säger ju att det är vårt jobb att sätta det där men hästens att hålla det där!

tips?

Annons:
Gyllir
2012-02-26 18:49
#1

Jag har också haft just det problemet, och har det fortfarande ibland på det långa 45 repet. När hästen går utåt på det viset så tänker den inte inåt till dig, utan vill bort. För mig hjälpte det att bygga på relationen, inte strunta i vad hästen tycker utan verkligen lyssna noga på alla små signaler och leka med horsenalityn. Skapa draw, mycket draw behöver du.

Om hon går ut på linan och verkligen hänger så kan du skicka små vibrationer i repet så det blir obehagligt. Ibland kan det också hjälpa att ha lite stöd av ett staket eller liknande så det inte finns så mycket utrymme till att dra iväg. Fortsätt kalla in henne bara när repet är i marken och när hon tydligt visar att hon gärna vill in. Ibland löser sig sånna saker med tiden när du avancerar och blir bättre, då kan dsånt helt plötsligt falla på plats alldeles gratis :-)

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

 

Zaphix
2012-02-26 21:28
#2

Jag löste dte med att flytta rumpan på honom och ta in honom så fort han tappar mitt fokus och då ge godis. Nu har han bra fokus inåt. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Gyllir
2012-02-26 21:43
#3

Det var en annorlunda approach! Den gillar jag :-)

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

 

Zaphix
2012-02-26 21:46
#4

#3: Min häst är en sån häst som man måste hitta lite annorlunda idéer på för att det ska fungera. Och han gillar havre (dock inte jobbigt godisfixerad, utan han vet att det bara är en belöning när han gjort nåt bra), så då får man väl använda havren i träningen också, verkar ju vara det han vill.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Armi
2012-02-27 08:50
#5

tack för tipsena! skall prova, men antar att det tar tid:)

Upp till toppen
Annons: