Annons:
Etikettfinesse
Läst 2926 ggr
Zaphix
2011-11-23 22:29

Gör jag rätt?

Pratat med en person nu i veckan som håller på med helt vanlig engelsk ridning, han förklarade för mig hur man ska göra för att få hästen att höja ryggen, bli eftergiven och trampa under sig.

Jättebra att få höra andras åsikter om det!

Men jag blir skeptisk till tillvägagångssättet för att nå dit, då det verkar enligt honom innefatta mycket benmuskler och rörande på bettet.

Just pillandet med bettet är nåt som jag funderar lite över, eftersom jag alltid fått för mig att en stadig hand inte rör på bettet mer än när man vill något. Inte sitta och trassla med hästmunnen i onödan.

Men nu fick jag höra att man visst ska hålla bettet rörligt för att därmed få hästen eftergiven i nacken och man kan driva den fram till bettet. Det fungerar säkert, men frågan är om det egentligen är så bra att göra..

Mina tankar går väl i banorna att det bör skada hästens slemhinnor om man alltid ska hålla bettet rörligt i hästmunnen, att det blir skavsår på lanerna.

Jag har aldrig riktigt greppat den engelska ridningen, inte varit speciellt duktig på det, även när jag red på det sättet. Har aldrig fått hästen att gå riktigt bra, kanske för att jag inte har så mycket benmuskler eller är rörlig i handen..?

Jag rider i princip bara med repgrimman på min häst, fokuserar på lydnaden snarare än formen. Är fortfarande på stadiet att lära honom flytta sig i alla gångarter på olika sätt och att han ska bli mer lyhörd på framåtdrivande hjälper. Grundläggande saker.

Kör oftast med bett då det krävs för tävling, och då försöker jag att vara stadig på handen, inte röra händerna annat när jag vill något. Sitter aldrig och pillar och grejar med bettet. Tränar just nu rätt mycket på att han ska bli bättre på att flytta för pisken, så jag slipper använda händerna så mycket.

Men jag har senaste tiden haft endel samtal med personer som tycker att jag borde fokusera mer på att rida hästen i form, att han skulle må bra av det. Och det håller jag med om, hästen skulle såklart må bra av att bära sig bättre, mer hållbar ridning.

Men jag känner att vi inte riktigt är där än, att formen kommer när vi är redo för det.

Men frågan är väl om det är en hållbar ridning jag håller på med, om min häst verkligen mår fysiskt bra av att inte bära sig rätt. Han är ofta framtung, vilket påfrestar hans framben såklart, jag tränar för att få honom att bära mer vikt bak.. Men det kanske tar för lång tid? Han kanske påfrestar frambenen för mycket innan vi kommit dit?

Börjar smått tvivla om jag verkligen är inne på rätt spår med hans utbildning, om jag fokuserar på fel saker. Jag kanske inte rider honom på ett bra sätt för honom fysiskt.

Är skeptisk till alla benmuskler man behöver och pillandet med bettet, men det kanske är en bättre väg att gå? Han kanske skulle börja bära sig snabbare då och skona sina framben?

Jag är ingen duktig ryttare, känner att jag agentligen inte har någon koll på vad som är rätt väg att gå..

Utbildar honom nu på Parelli-vis, men det kanske inte är rätt väg för oss?

Skulle behöva lite uppmuntran om att Parelli visst är rätt väg att gå, och att jag borde fortsätta med den och skippa allt vad den engelska ridningen är..

Skulle vilja ha lite hjälp med vad som är rätt och fel.. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
JoannaNi
2011-11-24 00:00
#1

Jag förstår dig! Har själv grubblat över just det du skrivit den senaste tiden.

Kom ihåg att Parellis program också innehar finess och att hästen bör bära sin ryttare på ett hälsosammare sätt!

Jag tycker lite såhär att hästar Måste röra på sig för circulationens skull. Det är sällan vi kan ge de så stora hagar som de egentligen borde ha för att röra på sig så mycket som de är skapta för.

Som jag hört av hästfysioterapeut så är körning snällare är ridning. Så jag är på g att lära mig och förbereda mina inför att köras in. Och då vill jag göra så att jag använder körningen för motionen och gärnga tar med en eller två som handhästar bakom vagnen så slår man flera flugor i en smäll, och är så "mild" man kan vara mot hästryggen, samtidigt som de får motion.

Sen vill jag ju fortfarande rida! Nu har alla mina hästar kommit förbi kontroll stadiet, jag kan stanna och styra utan tyglar, då känner jag att jag kan stoppa in ett bett för att börja hjälpa de med formen. Det går att göra grunderna av det på repgrimma, men jag känner just nu att jag behöver bettet för extra hjälp. Men jag är supernoga med att bettet Endast används till formen, jag håller tyglarna med otroligt öppna händer, samtidigt som jag har både repgrimma och bett på, för att kunna korrigera vissa saker med repgrimman ifall det skulle behövas. Och när jag rider vill jag inte rida så himla länge för att belasta så lite som möjligt.

Samtidigt finns det olika sätt man kan hjälpa hästarna att bära sig bättre på ifrån marken. (enligt den akademiska ridkonsten tycker jag om denna http://www.ridkonst.nu/utbildningstrappan.html )

Jag kör själv en liten blanding av "akademiskt tänk" och Linda Parelli. jag testade länge endast det akademiska, på nordisen gick det fint, men mitt fd. problem häst sto, Glodis, ville det bara inte fungera på. Från marken gick det bra, men uppsuttet gick hon med höjt huvud och sänkt rygg. Då testade jag game of contact (som var väldigt nytt då) på repgrimma (trodde inte hon skulle klara av att ha bett), och redan efter några minuter så längde hon sig och kunde gå i en lång och låg form.

Det senaste Linda skrev i Savvy Times om steady rein är super!  Det är både för att hjälpa freestylen, men även att få hästen att börja länga sig och få med sig ryggen och bakbenen mer.

Sen som jag skrev högre upp, jag tar inte på bett eller tänker på hur hästen går, om den inte är redo för det, mentalt. En häst kan gå med höjt huvud och sänkt rygg för att den är supernervös, då måste man ta hand om det först.

Det är i alla fall så jag tänker, och jobbar med mina hästar.

Mitt tips till dig skulle vara att förbereda mycket från marken, både freestylen och om du skulle vilja även "finess" genom utbildningstrappan jag länkade ovan. Sen rida korta intensiva (mentalt) stunder. Jag misstänker att ni inte är nybörjare på det här med freestyle så då tror jag att just steady rein som Linda skrev om skulle passa er galant.

Jag håller med dig om det du skrev om att pilla med bettet i hästens mun känns inge bra. Finns bättre sätt! :)

(Om du inte är Parelli medlem och har tillgång till Savvy Times, eller känner dig rostig på engelskan angående steady rein artikeln tänkte jag skriva ett blogg inlägg om det snart, mest för mig själv för att bearbeta det på svenska)

Hoppas något av det jag skrev hjälpte på något sätt :)

/ Joanna

Kärlek, Kunskap & Kommunikation

// Joanna

vildhast.blogg.se

Zaphix
2011-11-24 09:31
#2

#1: Tack för inputen!

Tror körning inte egentligen behöver vara en mer skonande motionsform är ridning faktislt, bereor helt på hur man kör. Är hästen framtung och inte jobbar rätt framför vagnen blir det ju felbelastning då med.

Och många skrittar och travar bara framför vagnen.. Skritt är ju bra, men trav är ingen bra gångart att ägna så mycket tid åt, utan galopp är mycket mer skonsamt för hästkroppen. Medan folk rider mycket i galopp.

I körning är man ju fast vid plana vägar, köra på skogsstigar kan man bara göra med skogsredskap, Medan man kan rida mycket på kuperade skogstigar, vilket gör att hästen jobbar mer rätt automatiskt. Lättare at få till bärkraften i skogen är på bar mark utan att inverka så mycket.

Men bara man har en korrekt sele och en välbalanserad vagn så är det ett stort steg i rätt riktning iaf. :)

Låter ju jättebra det du skriver, men tyvärr är jag inte med i savvy club och har tillgång till det matrialet, men ska kolla runt lite och se om jag kan ta del av någon som har.

Min häst går nog med säknt rygg för att han aldrig blivit riden korrekt och som travare har han nog sprungit med sänkt rygg. Och då han inte vet hur jag vill att han ska arbeta, då blir det såklart inte som  jag vill heller.

Han är inte en spänd häst, eller ja, vid vissa tillfällen och situationer är han det, men överlag är han avslappnad och lugn.

Han accepterar bettet och fungerar bra på det i körningen. Efter att i våras blivit avrådd från hästtandläkaren att använda tredelade bett så gick jag över till tvpdelade, det gjorde att han verkar trivas mycket bättre.

När andra har ridit honom så han gått emot bettet, men när jag har suttit upp så har han inte gjort det.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Zaphix
2011-11-24 09:48
#3

Förresten.. När du väl kört in dina hästar och börjat köra dom, då kanske du inte vill rida alls sedan, för körning är så roligt! :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
2011-11-24 10:27
#4

Jag kan ordna en kopia på artikeln om steady rein om du vill Zaphix, har scanner så du kan få det via mailen. :)

Jag rider min häst oftast på långa tyglar, håller i spännet i princip. Visade förra söndagen för min medis hur Harry reagerar på att gå med korta tyglar och stilla hand. Han sänker ryggen, höjer huvudet och blir ytterst ovillig. Men med korta tyglar och följsam hand så går han bättre.

Han tycker inte om långa tyglar och jag tycker det är bättre att han balanserar sig själv samt att man hjälper honom med att flytta bak vikten genom att själv inte bli framåtlutad utan ska sitta bakåt och rida mycket med sitsen.

Den tyska ridningen är bättre än den engelska på många plan, det är litet mer AR-tänk än vad engelsk ridning är. Sen att vissa tyskar och andra rollkurar ihopa sina hästar är en helt annan sak… Men själva tänket att hästen rids på bakdelen än från skänkel till handen gör mycket.

Klassisk engelsk ridning har nästan gått bort för mig helt. Vissa bra saker behåller jag. men de är tamigtusan inte många. dvs bett och sadel i princip…. *suck* måste skruva om järnen i harrys sadel, känns som om det järnet han har i nu gör att sadeln sjunker ner över manken på honom. så ska prova det smalare järnet, och funkar inte det…. ja då är det dags att börja krångla med sadelletande igen…..

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Gyllir
2011-11-24 11:40
#5

Du har fått mycket bra tips från Joanna. Jag tänker också att du kan göra mycket från marken för att samla ihop hästen och få den att bäta sig bättre. Ett bra sätt är Hill Therapy till exempel. Också övningar som "Backwards and over" är bra. (Flytta bakåt, sen flytta framdel, så att vikten hela tiden ligger på bakdelen och framdelen blir fjäderlätt, en av mina favoriter :-))

I ridningen kan du lära hästen att strecha framåt och neråt i alla gångarter, så han höjer ryggen. I Freestylen kan du göra olika patterns tills du känner att hästen börjar bära sig bättre, då belönar du genom att stanna och vila. På så sätt får du impulsion, vilket är emotionell/känslomässig samling.

Allt detta kan du göra utan bett och på långa tyglar. Det gäller att få hästen att samla sig mentalt och känslomässigt först, då kommer den fysiska samlingen så mycket lättare!

Jag tycker nog inte att man ska ha så bråttom fram. Om man går dne klassiska engelska vägen så lär sig hästen aldrig att slappna av och ta eget ansvar, och det blir garanterat spänningar i hästen när den inte är förbered. Nej, jag tror man gör med skada än nytta när man tar genvägar. Då tror jag att det är bättre att rida utan samling resten av livet!

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

 

JoannaNi
2011-11-24 13:50
#6

Du kan bli medlem gratis i 30 dagar ( får säga upp under den tiden) och läsa hela tidninen och många många fler på parelliconnect.com. Jag har själv laddat ner tidningen därifrån. Super smidigt. Så om du vill ha hela tidningen är det bara maila mig.

Super bra tips ifrån Gyllir här i inlägg 5.

#4 Har du provat en parelli theraflex padd?

jag kan nog faktiskt säga att den räddade min ridning, islandshästar är inte roliga när det gäller sadlar. De är som tunnor, finns ingenting som stoppar samtidigt som skapulan kommer hur långt bak som helst och plötsligt finns det knappt någon plats att lägga sadeln på..

så padden är för mig lika viktig som repgrimma rep och stick!

/ Joanna

Kärlek, Kunskap & Kommunikation

// Joanna

vildhast.blogg.se

Annons:
Gyllir
2011-11-24 15:20
#7

Absolut, sadel och sits är a och o för att hästen ska kunna bära sig rätt!

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

 

Rafflan
2011-11-24 16:43
#8

Jag har också funderat på det här med att driva hästen in i bettet. Först be den gå framåt för att få in den i bettet och sen krama tygeln = bromsa.

Man ber hästen gå framåt och sen bromsa, framåt, bromsa?

Zaphix
2011-11-24 17:57
#9

#4: Såklart handen ska vara följsam, menade mer stadig som att inte pilla med bettet när man inte vill hästen nåt, utan då vara passiv.

Kan faktiskt inget om skillnaden mellan den tyska och engelska läran, men engelsk ridning tänker jag med den vanliga ridskoleridningen. :)

Har funderingar på att börja träna för en AR-instruktör, men i nuläget har jag fullt upp med NH-träning och körträningar. Hinner inte riktigt med mer just nu.  Annars är det väldigt intressant för mig.

#5: Tack för tipset på övningar, är mindre bra på att fullfölja något jag påbörjat. Just Hill Therapy skulle nog vara väldigt bra för Dacke, men jag tror inte att jag hade lyckats fullfölja hela programmet.

Har börjat med övningar för att för honom mer följsam i sidan och börja stretcha ut överlinjen från marken. I ridningen övar vi på att flytta bakdelen i skritt och trav på volt och i hörn för att få honom mjuk i sidan.

Hur ska jag få honom att stretcha överlinjen bra när jag rider?

Dacke är i alla fall väldigt avslappnad i paddocken, kan bli spänd och tittig ute. Så jag behöver inte jobba så mycket med att få honom avslappnad, utan känns mer som att det handlar om att lära honom hur han ska utföra olika saker. Att få honom lyhörd..

Han har inte jättefina framben, rejäla överben och lite x-bent, samt en förslitningsskada sedan han blev för hårt tränad soom unghäst. Inget han har några problem eller ont av alls nu, förutom att man märker en rörelsestörning i ena frambenet när han är obalanserad på volt eller ska trava snabbare när han inte är helt uppvärmd.

Just det gör att jag är rädd att det tar för lång tid för mig att få honom att bära sig.

#6: Om jag minns rätt så behövde man ett kreditkort för att kunna få prövoperioden, men jag har inget sånt som jag kan använda så han inte kunnat bli medlem.

Är lite tveksam till dessa paddar, är bommen inte rätt för hästen så är det mindre lätt att få paddar eller stoppning att förändra det. Men det är såklart bättre att använda dessa paddar på en dåligt inpassad sadel än utan.
Har tur att ha hittat en passande hoppsadel till min häst, så behöver ingen padd. Är nu på jakt efter en passande dressyrsadel också. Rider väl egentligen inte tillräckligt för att det ska vara befogat med två sadlar, men gillar att ha både och.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

JoannaNi
2011-11-24 18:26
#10

Just att få hästen att strecha och länga överlinjen gör man med hjälp av the steady rein.

Ett vanligt visa bör fungera för att bli medlem?

Padden är super bra. För även om man har en sadel som ska ligga bra, den är tillräckligt vid o.s.v så kanske hästen saknar muskel och har ett stort hål nedanför manken, där är det svårt att hitta en sadel. Och då blir det även så att man måste köpa ny sadel efter 6 månader eller tidigare. Padden gör även att om hästen är fint musklad och sadeln ska vara rätt, så får ryggen mer frihet genom luften i padden, och padden har anti glid effekt.

Kärlek, Kunskap & Kommunikation

// Joanna

vildhast.blogg.se

Zaphix
2011-11-24 19:20
#11

#10: Det är problemet, har inget VISA.

Men ska kolla med LinaN om jag kan få artikeln av henne.

Grejen är väl att luft blir hårt, även om det formar sig blir det hårt vid tryck. Ullstoppning blir inte lika hårt, utan är mer elastiskt. Passar sadeln men hästen är lite felmusklad för den kan man ju stoppa om den så att den passar hästen. Tror man tjänar på det då jag tror att det är skonsammare för hästryggen.

Tror vi har olika synsätt på sadlar, spännande att höra hur du ser på det dock.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

JoannaNi
2011-11-24 19:53
#12

med den muskelförtviningen mitt varmblod har skule det vara Omöjligt, att stoppa om en sadel så den passar honom. Sen ger luften plats under sadeln för både muskler och bogbladen. Det är ganska lite luft i padden, och luften kan vandra vid tryck.

Har jag så dålig erfarenhet av vanliga sadelmakare och utprovare och allt vad de nu heter. Det parelli lärt mig har fungerat felfritt. Och just med parellis kunskap kan jag själv se vad mina hästar säger om sadeln, och om hur jag stoppat padden. Så fram tills jag testat något bättre är det parelli pad som gäller för mig :)

Kärlek, Kunskap & Kommunikation

// Joanna

vildhast.blogg.se

Peppe
2011-11-25 08:35
#13

jag kan garantera att det inte var något bra exempel på engelsk ridning! orolig hand är big no no :) försöker man pilla ner hästen med handen så får man sig en liten avhyvling, av min tränare ialla fall. men hon har å andra sidan lärts upp i tyskland och det är väl allmänt känt att dom ligger längre fram i ridningen än sverige överlag (dom lär ofta ut en bättre ridning från början). många svenskar har en tendens att använda tekniken du beskriver, men det är för den skull inte rätt trots att många gör så :)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Annons:
Zaphix
2011-11-25 10:51
#14

#13: Tack för att du skriver så!

Det gör min glad att det inte är så man "ska" göra. Synd att så många gör så dock..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
2011-11-25 11:36
#15

#13 o 14, fast hellre pilla ner hästen på bettet än såga ner den….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Zaphix
2011-12-05 14:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Har ridit lite med bett nu på senaste tiden för att se om det fungerar bättre än med repgrimman, om jag kan få honom att lägga mindre vikt på framdelen.

Men jag vet inte riktigt om det gör någon skillnad egentligen. Det som känns bättre är att jag lättare kan fånga upp honom på böjt spår så att han inte lutar sig inåt. Fungerar bra även med repgrimman nu, men fungerar bättra att fånga upp yttersidan när jag har bettet.

I övrigt så fungerar det lika bra med repgrimman.. Men ska rida lite mer med bettet framöver och prova mig fram och se hur det fungerar..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Upp till toppen
Annons: