Annons:
Etikettutrustning
Läst 10485 ggr
runas
10/16/09, 9:41 AM

Knyta repgrimma

Har letat o letat men inte hittat någon bra sida som kan beskriva hur man själv på ett lätt sätt knyter sin egen repgrimma. Någon som vet?

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Annons:
Zaphix
10/16/09, 12:37 PM
#1

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[fjordtokan]
10/16/09, 12:47 PM
#2

http://www.sadelmakeriet.com/

Här har det funnits en riktigt bra beskrivning men de håller på att bygga om sidan. Hoppas den kommer tillbaka.

Zaphix
10/16/09, 1:23 PM
#3

2: Var den jag tänkte tipsa om först, men såg att just repgrimmesidan var nere. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

anyberg
10/22/09, 1:18 AM
#4

Hur ser man när en repgrimma sitter bra? Vad ska man tänka på?

[chouwa]
10/26/09, 11:47 PM
#5

Till #4:
Men gud så svårt att formulera en beskrivning på detta, kände jag..
Det är någonting som bör visas..

Den bör inte sitta för långt ner på hästens nosrygg eftersom att nedre delen av nosryggen är väldigt skör och kan lätt gå av om den utsätts för ett stort tryck. Men det är även en bekvämlighetsfråga då det blir obehagligt för hästen om den sitter för långt ner. Nosdelen på grimman skall alltså vara placerad strax under kindbenen där nosryggen är som starkast.

Stallheden
4/18/13, 9:21 AM
#6

En länk:http://www.naturalhorsesupply.com/tiehalter.shtml Har knutit en grymma efter denna som blev bra!

Annons:
[[AcsJulia]]
4/19/13, 7:41 AM
#7

Gud vad kul att det fanns en sådan här tråd! Är nämligen själv inne på att knyta mig en repgrimma för att ha vid körning. Tycker ni att jag är övermodig som vill köra min ponny i repgrimma? 🤔

Zaphix
4/19/13, 12:44 PM
#8

#7: Har själv kört min häst med både repgrimma och kapson, dock bara på sommaren när han är långsam. På vintern när han är snabb kör jag med stångbett av säkerhetsskäl.

Beror helt på hur bra din häst lyssnar på bettlöst, min häst fungerar utmärkt med One Rein stop framför vagnen. Men på vintern ligger han mer på och då vill jag ha mer att ta i utan att behöva dra ett One Rein stop.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[[AcsJulia]]
4/19/13, 4:51 PM
#9

#8 Kul att höra att du tycker att det funkar! Jag tror inte att det ska vara någon fara då hon sedan tidigare är van att bli körd med engelsk hackamore, kapson och grimma. Ska helt klart prova! 🙂

Zaphix
4/19/13, 6:19 PM
#10

#9: Jag tycker dock att kapsonen är trevligare att köra på då min häst förstår tömtagen bättre med den än med repgrimman. Blir nog tydligare med kapson än repgrimma när man kör, i alla fall upplever jag det då.

Kan absolut köra rakt fram i alla gångarter, svänga och stanna. Men när jag vill be om en bra arbetsform och arbeta mer med dressyrarbetet så känner jag att repgrimman inte riktigt gör sig så bra.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[[AcsJulia]]
4/19/13, 6:22 PM
#11

#10 Jag använder mig faktiskt mest av bettlöst vid konditionsträning, det blir   

bett när jag kör mer dressyrinriktat. Bettlöst är mest för att låta munnen vila mellan gångerna. :) Är dock lite sugen på en bosal, svårt att få tag i rätt storlek åt min skulle jag tro…

Zaphix
4/19/13, 6:27 PM
#12

#11: Också gått i bosal-tankar tidigare, men gav upp tanken på att hitta en bosal passande x-full med bred näsa.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[[AcsJulia]]
4/19/13, 8:11 PM
#13

#12 Ojdå! 😃 Vilken kontrast mot min! Min är en stor standardshettis. Hon har alltid storlek ponny, men jag hittar inga butiker eller sidor som säljer i den storleken… 😕

Annons:
LinaN
4/19/13, 8:56 PM
#14

#12 samma här, o Harry har ju ännu större näsa än din plutt-nordis ^^ Det alternativet jag stött på hitendags är att lära mig fläta själv men det känns som lite för stort projekt…. 

#13 sen får du tänka på att mecate-tyglarna tar en del plats också, så en Cob kanske kan passa din shettis.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[[AcsJulia]]
4/19/13, 9:01 PM
#15

#14 Hmmm… Det är nog sant! Borde kolla mått!

supernatural
10/12/13, 3:34 PM
#16

Undrar om man kan knyta en repgrimma av fallskärmslina, sån som man kan göra "överlevnadsarmband" av eller vad det kallas, finns såna hundhalsband också.

Tänkte isåfall köpa t.ex den här och knyta av. Den ser lite smal ut…. Och vad ska man använda för lina annars? 🙂 Och vart finns det att köpa?

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

LinaN
10/12/13, 5:14 PM
#17

sålänge paracorden är 6mm tjock så går det att göra repgrimma av den. Inte så stor skillnad egentligen. När till o med skitrepen på rusta 6mm tjocka för 25kr duger att göra repgrimmor av. Men de håller ju inte lika väl som tex en parelligrimma eller naturhästens.

EN paracord ska ju tåla en hel del påfrestning.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

supernatural
10/12/13, 6:31 PM
#18

#17 Jo menar det, en paracord på 3mm tror jag klarar 250 kg. Dock är standardstorleken 3,5 så det kanske inte fungerar. Synd, för dom finns i så sjukt fina färger och olika mönster det bara kliar i fingrarna 😃

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

LinaN
10/12/13, 6:32 PM
#19

#18 hmmm så tunnt så är risken att hästen skär sönder sig, även om man använder dubbla paracords, om den skulle fastna eller annat med repgrimman (och fastna är så enkelt som att de ställer sig på ledrepet och slänger upp hvuudet)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

supernatural
10/12/13, 6:35 PM
#20

#18 Ahh okej då ska jag undvika det.

Såg att det fanns polypropylenlina på Biltema för bra pris, är den bra? Har väl inte riktigt några andra "båtaffärer" i Luleå där jag kan tänka mig hitta liknande.

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Annons:
Minorca
10/12/13, 8:57 PM
#21

#20

De som är 6 mm funkar bra

supernatural
10/13/13, 9:37 AM
#22

#21 Visste inte ens att det fanns 6mm ^^

http://www.paracordshop.se/index.php?id_category=92&controller=category

Kolla bara vad fina!

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Minorca
10/13/13, 10:44 AM
#23

#22

Jag tänkte på Biltema i svaret #21 de har jag gjort flera grimmor i, en har jag nästan dagligen använt i 3 år, 

De rep du hittade i #22 länken  var jättefina färger, sen är det svårt att på bild veta hur känslan(egenskaperna) är i repet.

Upp till toppen
Annons: