Annons:
Etikettoff-topic
Läst 14784 ggr
kaka1234567
2009-10-29 01:28

Presentation

I denna tråd tänkte jag att vi som är medlemmar på NH ifokus kan skriva en kort eller lång presentation om oss själva.

Det kan ju vara trevligt att veta lite om personerna man diskuterar med i trådarna Glad

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

  • Redigerat 2020-11-09 13:52 av ähnchen
Annons:
kaka1234567
2009-10-29 01:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Då börjar jag.

Jag är en tjej som har ridigt ände sedan 6 år och holt på men hästar väldigt mycket på ridskolan har alltid gillat dem lite svår hanterad hästar både inom ridning/skötsel. Dem flesta flickorna gillade alla snälla hästar men jag var precis tvärt om jag blev inte så gäte glad när jag fick en lyddig häst då bytte jag till än suris med en annan tjej i rudgrupperna om jag fick en luddig häst. Jag blev skötare på stallets suraste häst 2008.11.12. Tango. Han va inte snäll mott någon hade inga skötare alls. Jag mins första gången jag gick in till honom jag tyckte han va så fin en riktig kompis men han sparkades när man skulle gå in klämde in folk i väggen när man skulle borsta/sadla mm. Han bet alla som kom in när heten sparkade bakut när man borsta på honnom kratsad ville han inte bli man kunde inte ta/borst någon stans hellt änkelt. Han höll på så mott mig men jag gav aldrig upp jag kom till stallet varje dag smorde hans träns(sadeln2ggv) varje dag. Ridlärarna påstod att hans träns var mjukast i stallet. Till slut blev han snäll mott mig lät mig göra vad som hälst inte andra eftersom han inte gilla de dem. Efter ett tag insåg han att han bör nog va snäll mot andra för om inte de slog de han . Nu är han snäll mott alla men kan bli små sur ibland på dem men inte mig för jag tror att han tror att jag är hans ägare. Nu ska han kanske bli min häst nästa sommar pappa ska prata med ägaren.

De visar sig att jag har en bra komunikation med hästar och anndra djur.Nu är jag en NH mäniska hellt änkelt,NH är de bästa som finns 

Vill du vetta mer gå in på  Min personliga sajt

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Denna kommentar har tagits bort.
Gyllir
2009-10-29 21:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag är 24 år gammal och bor i Göteborg. Jag lärde mig rida som liten när jag bodde i Holland. I samband med flytten till Sverige 2001 fick jag min första egna häst, Gyllir, en Islandsvalack som nu är 12 år gammal. Jag har haft honom i 8 år nu alltså. Fler hästar följde, avlade lite granna, upp till 5 st samtidigt, men alla förutom Gyllir såldes i och med att jag flyttade till Göteborg och inte har tillgång till gård längre. Önskar mig ett föl, men just nu är det inte riktigt läge än då jag pluggar till Aktiveringspedagog.

Har ridit western, dressyr och isländskt innan jag började med Parelli. Har även snuttat lite på Akademiskt och andra NH läror. Har gått kurser för några olika Parelli intruktörer och ger själv lektioner och mindre kurser i Parelli på hobby nivå.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

 

Zaphix
2009-10-29 21:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag är en tjej på 22 år som har en delfoderhäst som jag haft i snart 2,5 år. Har honom runt fem dagar i veckan, vilket passar perfekt för mig då jag även håller på med keramik och drejning.
Har haft medryttarhästar innan, men ingen som jag känt mig trygg med. Jag har varit väldigt försiktig och haft svårt att sätta mig i respekt hos hästar, vilket gör att de gjort som de vill med mig..

Även Storis, delfoderhästen, har kört över mig kapitalt. Han sparkade mig och sprang ifrån mig i hagen och sånt. Men jag är en sån som inte ger upp, så jag har hållit ut. Dock för ungefär ett år sedan så började jag träna NH, och det är nog det bästa jag gjort. Jag och Storis har fått så fin kommunikation, nu fungerar vardagen liksom. :)

Jag är fortfarande nybörjare inom PNH, men jag lär mig hela tiden. Försöker träna för min tränare så mycket som möjligt, runt 1-2 dagar i veckan.
Känns som jag hittat hem inom hästeriet, och det är så skönt. PNH var precis det jag behövde och sökte efter. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[trollduva]
2009-10-29 23:23
#5

Jag är en 21-årig tjej som är uppvuxen med hästar,har tidigare jobbat på ridskola,jobbar just nu med träning och inridning av unghästar

jag upptäkte NH för ungefär 6 år sedan,när jag lånade en häst  som tidigare hade varit vanvårdad och knappt hanterad(det var inte dom jag lånade honom av som vanvårdade honom)han blev en helt annan häst efter någon månad=)

följer inte någon speciel"lära" utan använder mig av det jag tycker är bra,plockar lite här och var=)men monyt roberts är nog den jag gillar mest

[chouwa]
2009-10-30 09:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Som mina föräldrar alltid sa när jag var yngre så "lärde jag mig rida innan jag kunde gå".
Hästarna har alltid varit en stor del av mitt liv och jag vet nog inte riktigt hur det går till att leva utan dem.
Det var min faster Helene Hokkanen (SM-mästarinna i Reining) som introducerade mig för hästvärlden som liten. Därefter började jag rida på ett islandsstuteri där jag var de första åren av mitt "hästande". Därefter förflyttade jag mig till Borås Fältrittklubb där jag stannade i många år och blev medryttare på en underbar Robin Z valack och blev stallvärdinna i lektionsdelen.
Några år senare hittade jag min älskade Zolero. 75% halvblod, brunskäck och den finaste hästen i världen. Tillsammans med honom letade jag mig in i westernvärlden och fann också på så sätt NH. Jag tyckte att det var ett fantastiskt sätt att arbeta med sin häst på och märkte hur mycket det stärkte min och Zoleros relation.
Tyvärr gick han bort ganska hastigt och efter det bestämde jag mig för att sluta med hästar då jag hade väldigt svårt att hantera sorgen efter min bästa vän.
Men det gick ju inte ;-) Idag är jag hästskötare, medryttare och inridare på ranchen Cool Quarterhorses - och jag älskar varje dag där. Framför allt har jag där "mina" hästar under mitt ansvar Clara och Mackan. Så tillsammans med dem utvecklas jag fortfarande inom NH (och allt annat såklart)

På bilden - Clara

Annons:
[fjordtokan]
2009-11-06 16:26
#7

Kom igen nu borde vara fler som är aktiva på sajten ;)

carrrrrooooo
2009-11-10 11:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

hej!

Jag är en 20 årig tjej som bor några mil utanför Nyköping!

Jag har ridit så länge jag kan minnas;9 började med ridskola sen medryttare sen köpte jag min första häst för ca 1½ år sen.. ett Varmblodssto på 9år som nu är 10 år..

Jag har precis börjat nosa på Nh och tycker det är en underbar ridning och skötsel att gå efter.. min häst är väldigt lyhörd och lättlärd och älskar att jobba.. jag även kör henne med en hemma bygt rockard och det går jätte bra.. hon älskar verkligen livet.. förut var hon känd som stallets surastre häst.. men nu när jag har hittat ett ställe som hon trivs på så är hon underbart snäll, men hon visar väldigt tydligt vad hon tycker och det tycker jag är bra..

Hon står nu i en stor rymlig lösdrigt med riktigt stora hagar och en schettis kompis :)

jag har bara tävlat 1 gång änsålänge och det var på en hubertusjakt och det gick bättre än förväntat och jag är så stålt över att hon är min häst..

allt känns så underbart nu och både hon och jag utväcklas otroligt mycket just nu.. och jag har tänkt att börja träna för någon tänare snart och komma längre och komma ut på fler tävlingar:)

Här är jag och min ridtravare på hubertusjakten.. och jag vet att min sits inte är den bästa;)

Anna452
2009-11-15 19:27
#9

Tjena!

Anna heter jag och bor i Jönköping.

Jag har ridit sen jag var 11 år, började på ridskola då och var där några år. Men märkte sen att det inte gav någonting… Hjälpte till med en gammal ponny ett tag men skaffade sen min första egna foderhäst, en 5-årig korsning mellan halvblod och nordsvensk. Det blev katastrof! Jag föll av varje dag och efter hyresperioden var slut var jag livrädd för hästar och framförallt för att rida ut i skogen.

Hade hand om ett halvblod en väldigt kort period, men rädslan tog över. Tog en paus från hästeriet, då var jag 17 och började sen igen vid 21 när jag hittade en lapp om att hjälp behövdes med 2 nordsvenska valacker. Den ena var 18 år gammal, lugn och trygg. Den andra var 9 år och i stort sett som en unghäst då han inte blivit ordentligt hanterad på 4 år. Så jag byggde upp självförtroendet igen med den äldre. Sen flyttade den hästen och kvar stod den vilda som min kompis tog hand om. Snart skaffade hon egen häst och då tog jag över skötseln av honom. Så nu har jag haft hand om Granit i 3,5 år och trivs jättebra med honom. Vi rider oftast ut i skog och mark men jag tömkör, harvar och har även kört skogskälke med honom. Pga bonden som äger honom har det inte varit lätt alla ggr, och nu har vi haft diskussioner igen i skrivande stund. Därför är det väldigt kul att jag ska skaffa egen häst! Jag hämtar hem honom i december och HAN är en 7 månaders nordsvensk brukshäst, hingst just nu. Planen är att visa honom i sommar för att hans mor ska få sina poäng (han blir hennes sista föl). Sen ska han kastreras…. Och jag har köpt han för att han ska bli min kamrat, en körhäst framförallt men jag kommer göra allt möjligt med honom. Ska bli jättekul!

Jo, jag är ny på det här med NH men av det jag har testat så har det gett väldigt mycket. Främst kanske att jag lärt mig kommunicera och bli tydligare, och att också kunna läsa en hästs reaktion och förstå varför det blev så.

kaka1234567
2009-11-15 19:29
#10

Välkomna #8 o#9.Glad

Hoppas ni kommer trivas på dena sajt och känna er välkommna Skrattande

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Anna452
2009-11-15 20:00
#11

#10 Tack! Jag har känt mig varmt välkommen sen jag hittade forumet i augusti men jag har precis börjat med NH så jag kommer bidra med frågor mest :)

kaka1234567
2009-11-15 20:08
#12

De är bra=)

Ja de är vad forum är till för att få hjälp och fråga mm =)

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

SannaHolmgren
2009-12-08 11:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Nu är jag med också på detta forum.

Jag är 32 år, har två shettisar som båda har kommit till mig ohanterade. Den äldre hingsten fick jag av min arbetskamrat som ledsnat, 9 år gammal var han och hade vuxit ur sin grimma, så jag fick köpa med mig en när jag hämtade honom, Han hade som unghäst hat lite barn på ryggen men de ledsnade när han blev besvärlig 4-åring, sen har han bara gått i hagen, ohanterad och outbildad, inte ens ledd till och från hagen utan det var ordnat så man bara öppnade grinden.

Numera är han 12 år, barnens stadiga klippa, en superutmärkt körhäst som drar 4-hjulsvagn på julmarknader, tävlar i agility, och brukskörning och är alldeles underbar.

Shettis nummer två "den fege" har fått en egen presentation i en annan tråd, det är ett långt kapitel. *suck*

Jag lärde mig NH av Jörgen Schwarts, en av deltagarna i den berömda Sverigeritten". Han var min stora Idol i början, då jag blev helt såld på NH och jag skaffade då ridhäst så jag kunde lära mig mer. Denna häst var en sur gammal lippizanervalack på 19 år, som var totalt livsfarlig att longera då han gick till anfall, men skam den som ger sig och efter någon månad med NHträning så gick han som en klocka på alla mina fingervisningar på volten. och han var en utmärkt häst att rida på i grimma och grimskaft och barbacka. Det bästa var när han var 23 år ungefär, och jag kunde på ridtur med kompisen och hennes häst ta av tränset under ridturen, med bara repet som halsring, galoppera först i ledet, göra halt och kompisens häst fortsätter i galopp utan att min gamla fina pålle brydde sig om det alls.

Tog bort honom när han var 26 år pga sltna tänder, sen fick jag min första shettis.

Annons:
mumsie
2009-12-13 21:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Hej! :)

Jag är 17 år gammal. Ridit regelbundet från 10 års åldern på ridskola och även på senare till egen häst och medryttarhäst.

Jag har inte riktigt hittat någon speciell ridsätt som jag fastnat helt för utan gillar det mesta jag provat på, dvs engelsk ridning och en enstaka western ridning haha.

jag är väldigt intresserad utav NH och hoppas att få lära mig lite knep om hemligheter på den här sidan som jag senare kan testa.

Har en häst som jag träffar ungefär 5 månader per år, de månader jag inte är där står han för sig själv i sin hage :O Nä inte riktigt, min pappa sköter och rider, även en godvän hjälper till med hästen. Så det är väl min och min pappas kanske man ska säga.

Här så rider jag 1 gång i veckan på ridskola, var medryttare på en häst tills igår då han stackarn ska avlivas pga av en skada.

Så letar nu efter en häst att sköta om och få rida, helst under en längre period.

Vet inte riktigt mer vad jag  ska säga.

men här är en bild på mig och min älskade Rainbow.

bethween
2010-01-04 23:40
#15

Jag är en tjej på 12 snart 13 år som har facinerat mig så djupt i att ha en otrolig kontakt med djur och jag har en egen ponny på 6 år.

Jag har hållt på med NH i 5 månader med min ponny jag har nu och det är verkligen underbart hur det ger resultat :)
Jag har haft egen häst sen jag var drygt 10 år och min första häst var en isalndshäst på 143cm och vi märkte sedan att han var alldeles för stor & stark för mig när jag bara var 10 år så vi fick tyvär sälja honom eftersom han hade så mkt egen vilja.

Sen köpte jag en B-ponny som jag var så djuptförälskad i och han kom galopperandes till mig varje dag i hagen men efter 2 månader och 17 dagar dog han i kolik och jag spenderade 16h hos honom gråtandes och med bara några kakor som mat..
Och mina sista ord till honom var: Det här är kanske sista gången jag kramar dig sen kramade jag honom när han låg där i boxen :/

Efter det köpte jag min ponny jag har nu och han kunde verkligen ingenting eller jo skritt,trav,galopp & göra halt var det enda han kunde så jag fick skola honom osv :P

Inte fören 1 år efter jag köpt honom började jag med NH och nu har jag haft honom i snart 1 och ett halft år och vi har fått ett otroligt förhållande :)

Nu vet ni lite om mig och min pålle Cool

kaka1234567
2010-01-05 02:08
#16

Väkommen Glad

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

runas
2010-01-17 09:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Varit med här länge men inte skrivit nån presentation, så det blir nu.

Tjej på 34 utanför Nyköping, älskar djur, har litet shetlands stuteri. Ridit sen jag var ca 11 o betat mig igenom de flesta grenar innan jag fastnade för körning och western. Pga två otäcka ridolyckor har jag tyvärr blivit ridrädd(hatar det för jag VILL rida!) och för att inte tappa hästeriet alldeles så skaffade jag mig en shettis som blev till flera o nu har jag 4 tjejer som jag tränar nh med, ställer ut, tömkör, kör, avlar på o tränar agility. Innan har jag haft tinker, bruks nsv o vbl. Älskar nordisar o isisar ridmässigt sett men shettisen har stulit mitt hjärta totalt med sin charm, påhittighet, läraktighet o energi.

Hedda, 8-årig fux med humör

Bina, 7-årig musblackskäck med Iors sinneslag

Doris, 6-årig busig svartskäck, dräktig

Ditte, 4-årig brun charmknutta

vill ni veta mer… www.123minsida.se/runastuteri

Vill lära mig mer om nh o tar tacksamt emot tips o ideer, kanske kan vi till sommaren träffas o träna ihop?

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Odinn
2010-01-26 14:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Okej, jag heter Amanda och är snart 14 år. Har två hästar hemma på gården, en islandshäst som heter Odinn frá breidabolstad och en shettis som heter Panter av friheten. Jag började på ridskola som liten, och gick på ridläger varje år. Men tröttnade lite på dom tjuriga små ponnyerna så jag slutade på ridskola och skaffade en medryttarhäst istället. Där hittade jag intresset för horsemanship och trickträning. Sen började jag på ridskola igen, med islandshästar. Där hittade jag Odinn, han gick inte i ridskoolan så ofta då han inte trivdes och var väldigt "hoppig" och kunde sticka. Men det  blev min favorithäst och nu har vi köpt honom. Panter hittade vi på en annons och vi köpte honom utan att träffat honom, pga att han stod långt borta. Självklart ångrar jag mig inte, men han är som han är.. ;) Odinn tränar jag horsemanship med och med panter tricktränar jag :)

På bilden har vi Panter :)

"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"

Lindbygarden
2010-02-01 02:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Hej!

Jasmine heter jag, är 35 år och har tre barn.

Hel familjen, med barn, sambo, hästar, katter och kaniner bor på en liten ölandsgård med "visst" renoveringsbehov:O)

Har ridit sen jag var 6 år, testat på att jobba med travhästar, skolhästar, hopp och fthästar.

Har hemma idag

Tjalle- korsningsponny som blir 4 år i vår.

Millan - svenskt halvblod som blir 2 år

Garcon - svenskt halvblod som blir 1 år

och sist men inte minst Gabrielle som blir 14 år. Gabrielle är dräktig och är också mamma till Garcon.

Jag kan i stort inget om PNH eller NH, utgår ifrån att PNH står för Pirelli? Jag är skolad i den engelska skolan och där är inte mkt hanteringsövningar tyvärr. Men visst vi går över lite prassel, de väntar tills de får kommando att gå ur boxen osv.

Jag känner att jag vill lära mig mer, dels för att aktivera oss och ha skoj, jag kan inte rida ponnyn då han är så liten, och för att få en säkrare hästhantering när hela familjen lever så nära hästarna. Millan var oerhört rädd när hon kom och har mkt flyktbeteende kvar även om hon idag inte alls är lika rädd för människor. Hon är också väldigt känslig så man får tala med mkt små bokstäver(kroppsspråk)

I övrigt är jag intresserad av tävlingsdressyr men anser att man ska vara öppen för alla skolor och de flesta grenar så man kan plocka ut godbitarna och försöka få en fin helhet.

Det var lite om mig!

Sehvrin
2010-02-03 11:32
#20

Jag är 23 år och började rida på ridskola när jag gick på mellanstadiet. Runt år 2000 (jag är dålig på att hålla koll på årtal Flört) skaffade min familj två shettisar: Nickolina och Lolly. Jag red Lolly i början, men blev rätt snart för stort och började  då köra och vi körde in Nickolina också.

Tyvärr så skade Lolly sig för två eller tre vintrar sen och har varit halt sen dess och inte kunnat köras och dessutom blivit allt odrägligare. Jag tror att det var därför som jag för knappt ett år sedan började titta lite närmare på NH samt trickträning och jag gillade tankesättet. Så nu jobbar jag på att skola om mig.

Jag har dock inte chansen att jobba regelbundet med mina hästar, då jag pluggar i Linköping och mina hästar bor på mina föräldrars gård i Nässjö (13 mil söder om Linköping). Jag brukar dock befinna mig längre tider "hemhemma" under sommaren och ser fram emot att få jobba lite mer NH-mässigt kommande sommar.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Klasselover
2010-02-03 23:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Ny på NH iFokus, har rätt så länge tränat NH med dom flesta hästar som jag har tagit hand om då jag ofta träffat dominanta hästar. Jag är 16 år och ridit sen jag var 5år. Har en foderhäst, Lukas, nykastrerad, född -07. Korsning, 108cm i manke. När han kom till mig var han väldigt naffsig, totalignorerade när man försökte leda honom, plöjde bara på och skulle in i hagar där det stog intressanta hästar. Då var det grimma+kedja eller träns när man ledde honom. Efter mycket om och men började han lyssna, och efter kastreringen har det gått bättre och bättre.

Nu leder jag ofta med ett grimskaft runt halsen, jobbar honom alltid lös osv. Han har blivit bättre med naffsandet men det kommer fram då och då när man klickertränar honom. Han är väldigt dominant men har lärt sig att lyssna på mig och vi tränar mycket på att han inte får bestämma över mig.. Han är enormt charmig, men ibland blir han djävulen själv tyvärr ;)

Eftersom han är ung så leker vi in det mesta och tar inte allt på blodigt allvar :)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

EwaAngantyr
2010-02-19 10:18
#22

Välkomna hit!! Jag hoppas ni ska trivas!

yadhayezibas
2010-02-24 10:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Här kommer en liten presentaion av mig. Glad

Jag heter Pethra och jag är 35år.  Jag har 3 barn, 12år, 14år och 7 månader gamla. Så det är fullt ös hemma hos oss. Glad

Vi har Perserkatt uppfödning sen 2006. Vi har 5 st perser hemma. Besök gärna vår hemsida www.yadhayezibas.net

Jag har haft djur sen jag föddes i stor sett. Blandannat hundar, hästar,kaniner, får, kor och katter.

I mitt vuxna liv så har jag haft uppfödning av Tibetansk Spaniel, tog över uppfödningen efter min mor som bara föder upp Engelsk blodhund nu.

Jag har haft Arabiska fullblod, finns 3 st avkommor ifrån mig. Varav den ena är Sveriges bästa kofösningsarab. Skrattande Väldigt kul tycker jag. Andra raser som jag haft är Nordsvensk och shetlandsponny.

Efter en separation 1999 med mina stora flickors pappa så har jag varit hästlös tills nu.

Jag har en korsning mellan halvblod o nån lr några ponnyraser. Hon är brunskäck med ett blått öga o ett brunt öga. Ca 148 i mankhöjd. Hon heter Ohio Girl och fyller 4 år i juni så det är tänkt att jag ska  rida in henne själv sen framöver.

Westernridning och NH ligger mig varmt om hjärtat. Jag har tränat för Stina Gatel en del.

Det var lite om mig och vår lilla häst.

Bifogar en bild på henne.

Ha en fin dag!

 

WornOut
2010-04-17 17:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Hej!

Jag heter Amanda, är 19 år och bor i lilla Skövde.
Jag har hållt på med hästar sen jag var sex år och fick min första ponny när jag var 13. Då höll jag på mest med hoppning. Tyvärr blev vi tvungna att ta bort min älskade ponny efter bara 1½ år, då hon bröt benet. Efter det köpte jag min andra ponny som var en imp. från Irland. En riktig super hopp-ponny. Vi hade roligt och tävlade massor i 1½ år. Sen kom jag på att jag ville börja med western. Ponnyn jag hade var allt annat än ämnad för westerridning. Jag hade, om jag ville skola om henne, fått börja om helt från början. Istället sålde jag henne till en liten tjej och började leta efter min drömhäst. Först hade jag tänkt att köpa mig en quarter, men istället råkade jag hitta min arabskrutt! Han är i år 10 år. Han är korsning ca 75% arab och 25% okänd. Han är LB ex. Väldigt lättlärd, alltid glag och som jag brukar säga, så har han någon slags damp :D
Vi håller på framförallt med western. Men hoppar även lite ibland, och har för ca ett år sedan börjat med Trickträning! Vilket både jag och han älskar!
Tricken han kan hittils är;

Vinka höger
Vinka vänster
Nicka (ja)
Skaka (nej)
Buga
Lägga huvudet på sne
Stå
Kom (inkallning)
Cirkusbuga
Puss
Yoga
Bergsgeten
Gnägga (uppsuttet)
Stegra (uppsuttet)

Men så småningom ska det bli mycket mer ! :D

Nej, nu får det räcka med häst-info.
Jag bor tillsammans med världens underbaraste kille, som jag har fått turen att vara världens lyckligaste flickvän åt!
Vi har även en liten kisse vid namn Gissa.
Jag går på Skövde Praktiska Gymnasium. Inriktning - Häst.
Jag älskar musik! Framförallt punk och metal.

Det är väl vad jag kan berätta om mig som jag kommer på just nu! :)

kaka1234567
2010-04-17 19:02
#25

Välkommen Skrattande

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Denna kommentar har tagits bort.
elli-kleo
2010-04-27 20:51
#27

#24 Hur kan man lära hästen att gnägga på komando?

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Annons:
WornOut
2010-04-27 21:29
#28

#27 Hihi, det är lite fusk faktiskt. För jag upptäckte en dag att han gnäggade när jag klappade honom på halsen (uppifrån) och sen har jag fortsatt göra det och utveckla bara :) Så egentligen är det min polle som har "lärt sig" det aldeles själv:P

elli-kleo
2010-04-27 21:37
#29

#28 Vad häftigt ;D

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Shoshone
2010-04-27 22:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Eftersom jag formligen har ögnat igenom alla trådar på denna sida men inte skrivit så mycket så är det nog dax att jag oxå presenterar mejGlad

Är en tjej på 24 år, bor för tillfället i Linköping där jag går en skogsutbildning men åker hem till gården på helgerna där jag har mina hästar :) som ligger ca 4 mil norr om örebro.

Jag fick väl som många andra min första häst när jag var 9 år men till SKILLNAD från alla andra så har jag kvar han än IDAGKyss Shettisen King Goliath som fyller 22 år på nationaldagen =) Har varit med mej genom hela livet och så fort jag tänker på den hemska dagen jag ska behöva säga hej då till honom så börjar jag störttjuta som ett litet barn..

När jag växte ur honom blev det ett gotlandsruss och många galopprace, gick även på ridskola många år. När jag sedan även växte ur honom så var man totalt insnöad på dressyr och hopp (eftersom det tydligen är det ända svenska ridsportförbundet tror att man kan göra med en häst) så då köpte vi en korsning: Halvblod/Hollsteiner/Arab, i den vevan blev man även tonåring och skulle hänga me grabbarna på stan på helgerna istället för att rida så till slut såldes han och jag slutade med ridning.

Tills år 2006, då mamma haft ett haflingersto i 2 år utan att klara av henne, då kliade det nå så enormt i fingrarna så jag började arbeta henne. Efter extremt mycket blod svett och tårar- tror det tog nästan 2 år så fick jag till slut min drömhästSkrattande Det var tack vare henne jag kom in på NH, för hon trodde i några år att hon typ ägde alla!

En helt ny värld öppnade sej och nu tränar vi för Anna Twinney som kommer till Sverige varje vår från Colorado.

Vi har hunnit med en hel del, haflingerstoet Shoshone och jag.. Jag har kört in henne, vi har deltagit i skogs-DM, distansritt, bruksridning, TREC-ridning, utställningar och NH-kurser. Intresset för western började komma när man kom in på NH så jag åkte till Jultorp och gick en kurs och till sommaren väntar ett läger med Staffan Ljunggren som lärare.

Hon älskar trickträning och till sommaren 2011 tar jag nog med henne till horse-vision och jobbar som praktikant där =) Shoshones mamma är bl.a showhäst och har varit på horse-vision så det är nog därifrån det kommer.

För att bredda mina kunskaper ännu mer om hästar så är ju avel nästa steg och det steget tog jag -08, då jag körde iväg Shone på betäckning till en av världens bäst stammade haflingerhingst! Som jag btw backade med lillfingret när det stog 2 "galet kåta" ston och blinkade åt honom 2 meter bortFörvånad Så jag är helnöjd med mitt hingstval, var noga med att ta en "snäll" hingst i psyket med tanke på att Shone är en rätt iskall bitch många ggr..

Drömmen var att få en hingst! (till skillnad mot andra) När man ridit och tränat ett sto i många år så saknar man ibland den där mäktiga POWERN som bara hingstar har och jag längtade efter att få träna en vacker hingst som så många säger är lite mer arbetsvilliga :) Ville ha en STOR utmaning helt enkelt för allt började bli för enkelt och i takt med att man vidareutbildade sej inom NH inom allt detta med de vilda mustangerna och deras flockar så ville jag helt enkelt ha provat alla "kön" inom hästarna

Men så oxå för att bredda mina kunskaper ännu mer, steget efter avel.

Så den 9e maj 2009 föddes min HINGSTKyss Nygårds Nanghial =) Jag drog hål i påsen och räddade hans liv. Idag blir han uppfostrad av min första lilla häst GoliathSkrattande Han är väldens bästa uppfostrare! Väldigt sträng när det behövs men leker även som ett barn med honom och är snart 22 år!Cool 

Så framför mej har jag en tuff resa med inkörning, inridning och hingstvisning, för han ska tamme 17 va hingst så länge jag kan gå, springa och prata! Jag ger inte upp i första taget!

På bilden är han endast 3½ månad

FeliciaS
2010-05-01 02:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

(oj, jag trodde faktiskt att jag hade presenterat mig… Tungan ute)

Felicia heter jag, är 18 år och bor stax utanför Göteborg. Jag har hållit på med hästar och ridning sedan 7-års åldern, till en början på en ridskola där jag blev kvar i 3 år innan jag bytte till nästa, och där red jag i ungefär yttligare 3 år. Jag hade också många olika medryttarhästar under de åren, vilket gav betydligt mer kunskap och erfarenhet än ridskolan gjorde. Sedan fick jag lyckligtvis upp ögonen för de underbara islänningarna! I några år har jag hållit på enbart med islandshästar och jag fastnade direkt. Horsemanship blev jag väldigt nyfiken på för ett par år sedan, men det var först för ett år sedan som jag började med det själv. Det tack vare Anne (Gyllir) då jag var medryttare på hennes häst ett tag. På den vägen har jag lärt mig mer och tycker det är jättekul! För ett par månader sedan fick jag min första egna häst, ett islandshäststo vid namn Hekla, som är född 1990. Hon är en pigg och vaken dam som alltså precis börjat med NH, men hon är jätteduktig och jag har märkt hur vi båda utvecklats och kommit mycket närmare varandra.

Bortsett från mitt hästintresse går jag 2:a året på gymnasiet och är väldigt intresserad av foto. Drömmen vore att kunna försörja mig på fotograferingen och hjälpa olika djur, genom att driva något sorts djurhem/rehabiliteringshem för olika sorters djur. Efter skolan har jag tänkt gå en utbildning i djurhomeopati bl.a. men också plugga vidare på universitetet. Jag får inte heller glömma att nämna att jag är marsvinsnörd sen drygt 10 år tillbaka och mina marsvin tar upp en del av min fritid, det är även på marsvin.ifokus jag oftast syns till ;)

Bilden är på Hekla när hon kom, i lurvig vinterpäls :P

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

kaka1234567
2010-05-06 14:21
#32

#27,28,29 deta hör tyvärr inte hit skapa en ny tråd vett jag Flört

tar bort era inlägg.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

halloonsodaa
2010-05-14 19:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Hej!

Nu tänker jag börja vara aktiv här också. Jag heter Johanna och är 18, snart 19 år. Mitt intresse för hästar började hösten i åk 9 så jag har hållit på med hästar i snart 4 år. Jag går på ett hästgymnasium och tar studenten i vår (hallelulja!:-)). Jag har sedan jag började gymnasiet varit intresserad av att börja med NH men har inte vetat riktigt hur och har inte haft tid för att lära mig förren nu.

Hemma har jag 6, snart 7, hästar; 4 (snart 5) connemaror varav 2 st är min systers, en på foder och en hela familjens. Sen har jag 1 halvblod som jag tränar dressyr med och ska börja tävla med snart. Har också en liten minishettis på 76 cm som har haft fång.

Eternity (halvblod)

Är min och mammas häst kan man säga men hon står på hela familjen. Hon är 10 år och vi har haft henne i två år. Hon blev sent tillriden och när vi köpte henne var hon utbildad LB/LB och hon ät nu utbildad LA dressyr/LB hopp. Det var lite trögt för oss i början men de flesta framstegen har skett under höst/vår 09-10. Hon kan dock vara lite tjurig äcen om hon för det mesta är samarbetsvillig och vi har lite ledarskapsproblem. Jag har nog inte riktigt gjort klart för henne vem som som bestämer….

Vulkanus (minishettis)

Det här lilla charmtrollet fick jag i julklapp året -09 men har funnits hos oss på foder sedan 5 år tillbaka. Han är 9 år gammal och en riktig goshäst som alltid vill göra sitt bästa. Våren 2008 fick han fång och har sedan dess varit lite ömfotad. Jag vill börja träna trickträning med honom, sånt som jag kan göra utanför grusvägar och sånt där han slipper trycket på sina hovar.

Resterande hästar får jag nog ta någon annan gång. Det blir så mycket text annars och en aning långrandigt kanske:) Men som sagt så är jag väldigt ny på NH och vill lära mig JÄTTEMYCKET för jag behöver det:D:D:D

På bilden; mitt halvblod Eternity och jag:D

kaka1234567
2010-05-14 23:57
#34

Välkommen =)

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Annons:
Linnea-Madonna
2010-05-18 15:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Hejhej!

Jag är en tjej på 13 år, har hållt på med hästar sen jag var 3 och köpte min första häst den 28/5-2010.

Jag är alltid på bra humör^^ Är dålig på att visa vad jag tycker och tänker och visar nästan aldrig när jag är arg =P

Min häst är en c-ponny på 132 cm i mkh, 8 år gammal, heter Madonna och är ett sto.

Har börjat med horsemanship nu det sista året och det är super kul, det jag har sysslat med mest på ridskola och sköt hästar är hoppning, har en bra hoppteknik och får som flesta hästara att hoppa^^ 

På bilden; jag och min pålle på en kul bild x)

Linnea-Madonna
2010-05-18 15:24
#36

#35/ Glöm ej BLOGGEN xD

donnabell.blogg.se Skrattande

Gudris
2010-05-25 12:33
#37

Hej,

Jag är inte så aktiv på att skriva här, men läser desto mer! Jag började på ridskola när jag var 8 (är nu 23) och red där tills jag började på gymnasiet. Under större delen av tiden skötte jag en hoppglad c-ponny som nog fortfarande står kvar där… Jag läste naturbruk-hästhållning och red lektion 1-3 gånger i veckan under gymnasietiden. Skötte där först en unghingst och sedan ett spännt, men annars trevligt sto. Med henne började jag så smått lära mig lite om NH, alla blev mäkta förvånade när jag "lärde" henne att inte kuta och dra så fort man ledde henne till hagen (det är självklart i min värld att ingen häst ska springa över mig när jag leder, jag är inte en stor människa och det kan ju uppstå mycket farliga situationer).

Numera har jag tyvärr inga möjligheter att hålla på med hästar aktivt, men jag planerar att så fort som möjligt skaffa mig en hyfsat rutinerad pålle och lära mig allt som går att veta om NH och att harmoniskt sammarbeta med häst.

Att läsa trådarna här håller mitt hästintresse och kunnande uppe, förhoppningsvis ska jag ha med mig mer lärdom när jag återvänder till hästarna. :)

LlinneasFoto
2010-05-26 22:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Hej!

Jag heter Linnéa och jag är 13, 14 i år. Jag har alltid varit fascinerad av hästar, men jag har också alltid varit allergisk. Jag har varit ledsen, gråtit och tillochmed varit förbannad att jag är allergisk, tills vi hittade ett ställe där jag kan rida. Där världens sötaste hästar finns, American Curlys, som stammar från indianerna. När jag kom dit så fick jag lära känna hästarna, och min ridlärare berättade var NH var. Nu har jag ridit i snart ett halvår, och jag kan jättemycket!

Jag tror på NH, jag tror på att ha en bättre kontakt med djur.

Jag har också ett stort intresse för att fota. Ni får gärna besöka min blogg

www.llinneasfoto.blogg.se

Bilden till höger är på mig och kikki ;)        (eller elke som hon egentligen heter, men jag kallar henne kikki)

/ Linnéa

Zaphix
2010-05-26 22:44
#39

#38: Åh, vad härligt att du hittade till curly-hästarna. :)

Red såna ibland när jag var liten och har velat haft en sån sedan dess, nu när jag småletar efter en häst försöker jag hitta en curly. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LlinneasFoto
2010-05-26 22:49
#40

#39: Dem är underbara, men dem finns mest i Amerika. Där jag rider var dem tvungna att flyga dem hit. =)

Men det finns en American Curlyförening, sök på google så kanske det finns någon häst där till salu.

liljegren
2010-06-22 21:37
#41

Hejsan

Sandra heter jag, jag är 21 år och en hästoholic! Skämt å sido. Jag har "hållt på" med hästar så länge jag kan minnas, hästar finns på båda sidor i släkten, och inte så några heller..

Jag har två egna små liv, en shettis f 05 och en connemara f 04 samt att jag rider min fasters connemara f 01 som står hemma hos mig.

Min connemara har jag ridit in själv och under vägen har jag fått höra att "mina" övningar tydligen är NH-övningar.. rackarns tänkte jag som tyckte jag var så fantasifull.. Jag antar att det blir så när man vill att relationen häst-människa ska bygga på tillit och respekt från BÅDA parter.

Jag håller inte "bara" på med NH, utan jag plockar lite från där jag tycker att det passar och jag håller just nu på att lära mig mer om just NH för att fördjupa mina "hästrelationer" då jag tror det är något jag kommer att kunna ha nytta av.

När mitt liv inte upptas av hästarna pluggar och jobbar jag. Pluggar till sjuksköterska och jobbar för tillfället extra som personlig assistent.

Annons:
Gyllir
2010-06-22 22:32
#42

Välkommen!

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

 

Lindys
2010-06-28 23:54
#43

Hejsan

Jag är 44år och har haft hästintresset hela livet. Min första egna häst fick jag i 15års present. Nu har jag slutat rida, sålt de stora och skaffat shettisar i stället!

Tanken är körning och trickträning men allt arbete ifrån marken är det roligaste som finns!

/Rosita

Loewen
2010-08-05 21:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Det känns som om det är dags att presentera mig själv som sitter bakom skärmen, så här kommer en liten presentation. :-D

Jag är då en 13 årig tjej vid namn Sofie. Jag har alltid älskat djur och framförallt hästar. Tillsammans med min storasyster har jag en D - ponny som heter Maya och två små kaninpluttar, Smulan och Flisan. Jag brinner även för att fotografera och att pyssla i photoshop.

Jag har ganska nyligen börjat träna frihetsdressyr med Maya och ska troligtsvis snart börja klickerträna henne också. :-DD Har även börjat inklickningen av Smulan, och då hon är en riktigt intelligent dam så tror jag att hon kommer förstå ganska snabbt. Det får dock ta den tid det vill och jag har absolut inte bråttom.

Är ganska ny här på iFokus, men har fastnat för hemsidan och vill tacka alla underbart hjälpsamma medlemmar för de kloka svar jag fått på mina frågor! Eftersom jag nyligen börjat med NH kan jag behöva lite hjälp och det är verkligen snällt när ni mer erfarna delar med er av er kunskap.

Ifall du undrar något är det bara att fråga. :-D

~ Tusentals kramar, Sofie ~

Courage does not always roar, sometimes it's the quiet voice at the end of the day whispering I will try again tomorrow.
www.loewen.blogg.se

kaka1234567
2010-08-05 21:52
#45

välkommna Skrattande

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

[trollduva]
2010-09-12 18:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

får väl göra en ny lite presentation här nu när man har en ny häst=)

min treåring är utlånad fram till sommaren och mitt halvblods sto är nu bara sälskapdam pga av sjukdom uppe hos en vän

har idag gått och blivigt medryttare för första gången på elva år till en underbar sexårig nordsvensk på 167 och ungefär lika bred enligt mina höfterSkrattandehan har inte haft det så lätt hos föra ägaren,så nu ska vi börja om från början utan krav och brådska,vilket jag tycker ska bli väldigt spännande och utmanade

kaka1234567
2010-09-12 21:32
#47

Välkommen

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

ebbzz
2010-09-12 23:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Jag är en tjej på 15 år. Jag har ridit sedan jag var 6år. När jag fyllde 12 så hyrde vi min första "egna" ponny. Till en början gick allt super, men efter ca 1 månad, började han kasta av mig varje gång jag red.. Tillslut klarade jag inte av honom så vi lämnade tillbaka honom till ägaren. Efter några månader hittade vi ett jättefint varmblodssto som vi köpte efter provridningen. Hon var en riktig surtant och gav mig mycket att jobba med, men det gillade jag! Hon var en riktig "enmannahäst" och det syndes verkligen att vi två hörde ihop. Men sedan hände det en olycka och vi var tvugna att avliva henne i Januari i år. Efter att jag hade haft dem här 2 hästarna som gjort att jag pkt av så många ggr att jag tappat räkningen, var jag riktigt rädd för att rida.. Men mamma drog med mig till en provridning på ett 12årigt skäcksto  som var supersnäll! Så rädd som jag var, så visste jag ändå att jag aldrig skulle känna mig tryggare på en häst än vad jag gjorde på detta sto. Så vi köpte henne efter några provridningar.

Nu har jag haft henne sedan i februari och jag har nästan övervunnit min rädsla för att rida helt igen. Jag törs rida ut, jag törs rida barbacka, jag törs gallopera, jag törs gallopera barbacka, tillomed hoppa små hinder! Jag förstår inte själv hur mycket min Ginsa betyder för mig och hur mycket hon egentligen har gjort för mig. Det är underbart att vara tillbaka på hästryggen på fulltid igen!!!

Oj, det blev visst ett långt inlägg från mig ;)

Annons:
yadhayezibas
2010-09-12 23:51
#49

Välkommen hit!! Din häst ser jättefin o positiv ut tycker jag!! Glad

Anna452
2010-09-14 17:39
#50

Välkomna alla nya och gamla med presentationer! =)

#46 Himla kul o se en till fin nordis här på forumet!

Moalinn
2010-10-17 02:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

vet inte om jag borde presentera mig, men jag kan väl lika gärna göra det.

jag heter Moalinn och är 15 år och bor i stenungsund, ca 6 mil norr om Göteborg. Jag har hållit på med hästar sedan 7 års ålder tror jag, om jag inte minns fel.
Jag har tyvärr ingen egen häst men två av mina 4 systrar har hästar så jag är halvfodervärd på en av dom.
Jag har alltid varit intresserad av NH och vill verkligen lära mig mer.
men eftersom att jag inte äger hästen så vet jag inte riktigt hur mycket jag vågar hålla på med NH med henne men jag gör allt lite två tricks och sånt i smyg *Sssh*.
Hihi, nej men jag tänkte att jag kan titta runt lite här och se allt som händer och sker och se om jag lär mig något! :)

Om ni vill veta lite om hästen så
Namn: blenda
Ålder: 9år
Ras: Nordsvensk Brukshäst
U: Freja
E: Kommer inte ihåg just nu.
allmänt
En otroligt snäll häst som jag tror kan bli väldigt duktig inom NH om man bara ger det en chans, men tror inte det kommer bli mycket av det.

Kan väl lika gärna ta min andra systers häst
Namn: Nora
Ålder: 10år
Ras: Nordsvensk brukshäst
U: Freja
E: Vasal
allmänt
nog den snällaste hästen som jag har träffat, hon om någon skulle kunna göra allt man vill och hon vill verkligen lära sig massor.

Ja, jag vet som sagt va inte om jag behövde presentera mig eftersom att jag liksom inte kommer skriva så mycket, men jaja. nu har jag gjort det och jag hoppas att ni vet lite mer om mig nu iaf :)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

[NH-Norrbotten]
2010-10-26 21:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

Hejsan, det var absolut ingen dum idee att kunna presentera sig själv. :)

Jag är 18 årig tjej från Norrland, går tredje året på gymnasiet och har under denna termin startat ett eget företag inom NH branschen då jag tyckte det var välldigt lite här uppe,. Jag är själv utbildad NH-ledare i Strängnäs, Stallarholmen och hoppas kunna göra nytta här uppe i ödemarkerna. Om någon vet någon annan NH tränare som bor i Norrbotten skulle det vara jästte snällt om ni höre av er, jag känner mig lite ensam här….

Idag bor jag tillsammans med min sambo, har två egna hästar (i november kommer två till) sedan har vi även jackrussel terrier som vi tränar tillsammans.

Har hållt på med NH nu i fem år, akademisk ridkonst likalänge men har inte kommit så långt med det på grund av brist på tränare i Norrbotten. Men har nu ett två årigt sto som jag hoppas enormt på. Tränar även Natural Tricktraining med mina hästar för att öka kommunikationen ytterligare.

Ni får mer än järna besöka min hemsida och skriva en kommentar i gästboken vad som skulle behövas förbättras osv.

www.NH-Norrbotten.se

Mvh. Sanna Hänninen

Tedde
2011-01-08 21:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

Ny här på iFokus så får la ta och presentera mig och min pålle också! :D

Jag är en tjej på snart femton år med min femåriga öselponny Theo! Jag har alltid älskat de "svårare" hästarna på ridskolan och när det var dags för mig att få en egen häst så valde jag naturligvis en ungponny! Nämligen theo! Han var inte hanterad så mycket och inte riden på över ett år utan bara gick i hagen och drällde. Då kom jag och hoppade upp på han i hagen. Barbacka på en fyraårig hingst i en alldelles förstor grimma bland andra hingstar. Efter den ridturen var jag fast. Han bockade, stegrade och drog. Men det var den hästen jag skulle ha! Jag började utbilda honom i dressyr och lite hoppning. Men detta var inget för oss. Ett klumpigt kallblod med en liten tjej som inte ville ha inapännings tyglar eller starka bett vad än ridläraren sa! Efter ett halv år av slit med dressyr gav jag upp. Ville inte lyssna på tränarna när de sa åt mig att ta ett starkare bett, smälla till han när han gick fel eller tvinga han att hoppa (han hatade att hoppa). Då hittade jag Natural Horsemanship och började utväxlas inom de. Nu två år senare så håller jag fortfarande på med horsemanship och jag älskar de! Theo och jag har utvecklas massor och har lärt sig ett och annat trick. Vi håller även på med Western och har kommit en ganska bra bit där också! Nu lever vi livet och bara njuter av varandras sällskap. Underbart! Nu tränar jag även andra hästar inom horsemanship bla. mina andra två shethästar :)

Ja de var la allt från mig de! :)

Ponydiaries
2011-06-10 11:41
#54

Jag är en tjej på sjutton år gammal. Har precis tagit mig an en liten C-ponny som jag tar hand om tillsammans med en annan tjej. Hon är extremt aggresiv både vid hantering och ridning och jag är väldigt intresserad utav NH för att lära mig hur jag ska få hästen att respektera mig, att acceptera mig och lära mig att kommunicera med min ponny.

Hon är en väldigt go häst i stallet och menar väl men exempelvis i hagen så går hon ofta till anfall, sparkas, bits och ställer sig. Detta kan vara ganska skrämmande eftersom att jag inte varit med om en häst som gjort något liknande. Sedan har detta även blivit accepterat tidigare och jag känner att hon saknar grund uppfostran.  Men jag tror absolut att hon kommer bli en kanon ponny när vi fått ordning på henne.

Det var lite om vad jag sysslar med för häst. Kom gärna med tips om hur ni hade hanterat detta problem :)

Zaphix
2011-06-10 21:25
#55

#54: Välkommen hit! :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
kickstart
2011-08-14 14:15
#56

Hej !

Jag heter Anki och är 45 år (oj vad jobbigt är jag verkligen 45 nu……..) för 5år sedan köpte jag som jag tyckte värdens finaste ponny till min då 11 åriga dotter dvs den var fin att titta på……….ett klassiskt "ponny boks fall " han var ganska galen , men fortfarande i mina ögon väldigt vacker. Den resan öppnade nya dörrar och nya lärdomar ! Mycket gråt.

Jag har jobbat med hundar i hela mitt liv, tävlat i lydnad agility( agility instruktör på brukshundsklubben ) och ställt ut. Fött upp hundar och jobbar som hundtrimmare.  Clicker träning är "min grej"

Så för snart 3 år sedan ramlade vi över en ny häst, skin och ben som lämnats på ett fält.  Kanske ska nämna att vi bor på Irland och fenomenet att lämna hästar på fält är ganska vanligt. Det har varit och är fortfarnade en djup ekonomisk kris här vilket gör att folk inte har råd längre med saker dom hade råd med förut. Dom lämnar sina hus med , fast det går ju ingen nöd på dom…husen allstå…….

Det var sakt att han var 5 år och intriden, men så var det inte utan han var 2,5 . Så en ny resa började. Jätte kul jobbit och utvecklade ! Diego blev inriden med hjälp av clicker för jag visste inget annat. Jag har lärt mig jätte mycket om hästar ,deras hjärnor och inlärning. Det är inte som hundar !

Tyvärr orkde vi inte ha kvar den bråkiga ponnyn, vi slet hårt och sökte hjälp från olika håll, så för ett år sedan fick han gå. Han var en "travare "viket inte är samma sak som en svensk travare. Irlänska travar travar oftast i pass med hökt huvud .På vägen……….ska hitta en you tube film så ni förstår vad jag menar.

Men själv klart med rätt hjälp om kring oss kunde vi säkert fått alla problem mer eller mindre lösta det förstår jag , ju mer jag lär mig ju mer förstår man. Förökte ge han till vänner i Sverige ,men dom vågade inte gå nära han……..

Jag tycker det är jätte roligt med hästar och vi försöker ständigt lära oss !!

Diego är en Irish sport horse, fläckig med blått öga. Pappa fullblod ,mamma fläckig stor och hårig. Kanske inte dröm kombinationen för du har en tung kropp och ett fullblod huvud, lite spookie !

Han hoppar ban hoppning , gör cross contry (fälttävlan ? )vi har oxå gjort en Show class, det är som utställning men man rider, och tränar för en dressyr tränare en dag i veckan. Vi delar på han min dotter och jag .

hälsningar

Anki

LinaN
2011-09-07 18:32
#57

#56 välkommen anki! cross country = Fälttävlan,

vad kul att du bor på irland! du får jättegärna berätta mer om hur det är att ha häst där!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Rihaz
2011-09-12 15:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

Halloj! Även jag är ny här och tänkte presentera mig ;)

Heter Elsa och min shettiskille heter Zahir. Vi har känt varandra i 6 år, alltså sedan han föddes :) Vi har tävlat i utställning med halvbra resultat, men just nu tömkör och tricktränar vi för det mesta, även en del skogspromenader.

Jag själv är 13, snart 14 år och fotograferar det mesta. Har 8 andra djur också, 3 hundar, 3 katter och två marsvin.

Tricken Zahir kan hittills är -

Puss

Vinka

Buga

Ligg

///nästan kompliment///

Bakdelsvändning/ halvsnurr :)

Tack för mig :)

LinneaJohaanson
2011-09-29 22:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#59

Är väl rätt ny, har varit medlem ett bra tag..
men aldrig riktigt varit inne på sajten.

Jag heter Linnea och är 19 år, jag går nu andra året på gymnasiet med inriktningen sam/media. Mediadelen är foto och webbdesign. 
Jag föder upp kaniner och guldhamstrar till vardags så att säga!
Jag har ridit sedan 1999 dvs sen jag var 7 år. Började på shettisarna på en 4h gård och arbetade mig upp till ridskolan.
Hade en underbar häst som medryttarhäst, hade några andra innan det med men inget som riktigt funkade, som hette Final Fantasy. Hon kallades Fay. Det var mammas arbetskompis häst. Dom var livrädda för hästen. Hon var en travare, varmblod. Jag hade nyss kommit från ridskolan och där haft ett hemskt halvblod som medryttarhäst som kastade av en och gjorde allt hon kunde för att slippa människor. Därav var jag lite rädd för hästar. Fay var den snällaste tjejen man kan tänka sig. Dock hade hon epelepsi och avlivades våran 2008..

Därefter fick jag rida ett russ som var helt galen rent ut sagt och sedan kunde jag inte rida honom då han var så konstig så där började det lite, intresset. Jag lekte lekar med honom och sedan hoppade lite i grimma med mera. Men jag ville rida. Där hittade jag hästen som betyder allt.
Sita Ladle som ägdes av min nuvarande bästa kompis. Hon kom direkt från travbanan och hon var helt enkelt bäst.
Ägaren hade NH tränat henne lite och hon var jätte rolig att ha och göra med. Jag och Sita gjorde allt och jag litade på henne tilll 10000% vilket jag aldrig gjort tidigare. Sedan såldes hon då jag inte hade råd att köpa henne.. har aldrig varit så förstörd i hela mitt liv tror jag.

Då började jag rida, vi stod på ett westernstall då quarteruppfödning, en paint valack som hette Boy. Där kom intresset för western. Jag red honom i westernträns och barbacka och red någon blandning utav dressyr och western. Han var verkligen underbar men det kändes inte riktigt rädd. Var nog lite ärrad efter Sita.

Red lite olika travare och så där imellan och det kändes aldrig riktigt rätt. Slutade rida ett år och sedan kände jag att nej jag måste rida. Jag hittade en annons om två hästar på blocket. En travare och en knabstruppervalack. Jag och min kompis åkte och provred. Nu är vi fast därute.

Jag rider då Knabstruppern som heter Trollkungen och egentligen är 50% Nordsvensk och 25% Arab och 25% Knabstrupper dock reggad Knabstrupper. Han är 23 år och ur mysig. 
Han kunde knappt något när jag kom, eller kunde kunde han men dom rider honom och låter han gå hur och som han vill och skrittar honom typ bara 1 gång i veckan. Han var riktigt svår men efter hela våren och sommaren så han jag fått "tillbaka honom". Han går som en klocka i dressyr och hoppning. I tidigare hem har han hopptävlat.

Dock är han lite omotiverad jämt och lite lat, har därför börjar lite med NH för att han ska tycka det är kul att träna och kanske hitta något som passar oss båda. Han älskar ju godis och gör precis allt i hela världen för en banan så att berömma med godis är ju inga problem!

Vilken novell… men jag älskar att berätta om mig själv Skrattande

Gå gärna in och följ oss på bloggen!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

eemmaf
2011-10-05 09:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

Mitt namn är Emma , jag bor utanför Värnamo med mina tre hästar, jag fyller 19 i februarie, och har förutom hästar, 2 hundar, 1 katt, 3 marsvin, fiskar och en Crested Gecko:)

Jag har ingen erfarenhet utan NH, men skulle dock vilja lära mig & hästarna så har ni bra nybörjartips så säg gärna till! Skulle bli glad då!

Lägger upp en bild på mina hästar Skrattande

Här är en bild på Mini, som fyllde 1 år i somras hon är en shettisblandis :)

Med vänliga hälsningar

Emma

eemmaf
2011-10-05 09:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

En bild på Chess! :) Som är Shettis/ Welsh mountian & 4år

Med vänliga hälsningar

Emma

eemmaf
2011-10-05 10:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Och sist & störst, mitt halvblod/knabstrubber, han är 7 år och världens goaste! :)

Med vänliga hälsningar

Emma

Annons:
Sandrocken
2011-10-31 11:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#63

Hejsansvejsan! Blev nyss medlem på forumet fast tidigare så har jag kikat in här och läst diverse artiklar och texter.

Jag heter Sandra och född en tidigt morgon i mars 1993 och har alltid älskad hästar och djur. Jag pluggar naturvetenskap sista året och hoppas kunna bli veterinär någon gång i framtiden.

Min underbara vän Fakiren som är en varmblodstravare på 22år men beter sig som om han vore 3 fortfarande. Han är min medryttarpålle/halvfoderfoder och är mitt allt och jag gör allt för honom.

För flera år sen på ett ridläger där jag hade med mig Fakiren på ett ridläger hemma hos några vänner så var det en av deltagarnas mamma som pratade med oss om natural horsemanship. Och så började jag sätta mig in i detta ämne mer och mer. Jag upptäckte en helt ny värld av möjligheter, samspel, harmoni och ärlighet. Det är mycket tackvare min vän Louise som jag har blivit en helt annan människa när det gäller hästarna.

Jag och Fakiren bruakr mest busa, gå ut och gå, rida ut en sväng, träna dressyr, markarbete och vi hopppas på att köra lite igen när vagnen är fixad. Vi varierar väldigt mycket eftersom både han och jag tröttnar på att göra samma saker om och om igen.

Ser fram i mot att läsa intressanta grejer och annat på detta forum! Glad

(på bilden är det Fakiren, jag och hans kärlek Nattis i bakgrunden)

- Sometimes its better when things arent perfect, at least than you know the're real -

- Liz Lee

EwaAngantyr
2011-11-09 17:19
#64

Välkommna alla ya medlemmar!!!  Vi närmar oss 1000 st!

NeaHinder
2012-01-08 01:28
#65

Hej!

Jag är en tjej på 14 år, 15 i april, som har blivit hästbiten helt enkelt. Hela min släkt på min pappas sida har egentligen haft någon anknytning till hästar då min farmor och farfar hade mycket hästar när min pappa var ung. Mina två fastrar har idag runt 13 hästar var och har lite mindre ponny uppfödning. Min foderhäst, Jumanji som ägs av min ena faster, har nu varit här ute i fyra år i vår. Hon är arab/travare och en häst som inte går att älska mer! Hon är 9 nu, 10 den 9 juni , och har mer eller mindre varit mer en hobbyhäst hela livet. Hon har aldrig blivit tävlad och jag har inga jätte stora tankar på det heller. Hon är en maxad C-ponny 139,5 cm i mkh. Min mamma har hand om en gammal travare på 16 år. Hon har startat någon gång men det vr likosm inte hennes grej. Idag tycker hon nästan mer om att galoppera än att trava.. Hennes namn är Nikita Bulwark. Hon är i ganska dåligt skick just nu då hon ha varit sjuk (kroniskt kvickdrag) och min mamma har porblem med leder så hon har inte riktgt haft ork till att motionera henne. Och nu nder jullovet när jag hade tänkt att börja gå med henne blev hon halt och vi har fortfarande inte kommit underfund med orsaken. Vi har även tre föl och en åring ute nu som vi har haft under vintern och alla går på lösdrift med fri tillgång på hösilage/hö.

Anledningen till att jag "upptäckte" NH var genom min kompis. Hon har alltid varit av den "udda" sorten m ni förstår som har kört sitt race. När hon hittade NH så började hon ifrågasätta mycket varför jag hade nosgrimma och varför jag skulle använda spö, och eftersom jag inte hade någon vettig förklaring testade vi att ta bort det. Och hör och häpna, det funkade alldeles utmärkt utan! Det var tack vare henne jag fick upp ögonen lite och faktiskt började att se saker och ting. Visserligen blev det hela väldigt mycket jobbigare när man insåg vad mycket man behövde jobba med, men jag är bara glad över det! Annars hade jag antagligen haft en annan häst nu som är större och tävlat och massa. Jag har nu haft NH som filosofi seriöst i ungefär 2-2,5 år. I början var det inte mycket, men nu är det ju lite mer och man läser olika saker överallt, testar, drar egna slutsatser osv. Så det var väl mitt liv ungefär!

Nobody wins when everyone´s losing

 

 

Kristall
2012-01-10 11:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#66

Jag heter Sanna, är 17 år och bor i Nykarleby i Österbotten, Finland.

Har hållit på med hästar i cirka 10 år, började på ridskola som många andra men efter första året började jag med islandshästar istället, och hade så mycket roligare med dem. Tyvärr upphörde verksamheten i det stallet efter några år och jag började rida lite olika privathästar istället.

Jag har alltid varit skogsmullen som inte alltid tas på allvar av "fina" dressyr- och hoppryttare. Största skillnaden är väl att jag inte vill prestera med min häst, jag vill ha roligt och utvecklas med kravet att hästen också har roligt och utvecklas. Tog exempelvis två dressyrlektioner för en tränare i stallet i höstas och kände mig lika uppgiven efter båda. Hästarna som jag red gick ok men det var inte det minsta roligt. Kommentarer som "sparka till henne!", "korta tygeln" och "bli arg på hästen, han bara jävlas" gör mig illamående, speciellt när problemet är så enkelt som att hästen vill, kan eller förstår inte.

-09 blev jag erbjuden en medryttarhäst, en kritvit, underbar camarguevalack. Blev oerhört fäst vid honom och det var med honom jag upptäckte NH. Skötte om honom i två år och i slutet hade vi en underbar tillit och ett riktigt starkt band. Tyvärr flyttade jag förra året och har bara hälsat på honom en gång sedan dess. Han var/är en sån där häst som man bara lär känna en gång i livet, liksom.

Nu har jag sedan en månad tillbaka en foderhäst, min allra första "egna" häst. En i år fjortonårig varmblodsvalack vid namn Quick Ston, som jag kallar Totte. Väldigt personlig kille med en stark arbetsvilja och oändligt med energi =) Han är under igångsättning efter att mer eller mindre ha stått i ett halvår ungefär (pga tidsbrist), så just nu blir det lugna uteritter varvat med promenader och arbete från marken. Mera bilder osv finns på hans blogg.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Dalpraktiken
2012-03-15 20:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#67

Vi är en familj i Håsjöbyn, Jämtland som började med Parelli i samband med att vi köpte en ponny på en ridskola. Ponnyn var "mindre tam" och ledde oss in på Natural Horsemanship.

5st i familjen + 1st flickvän och tillsammans har vi 12 st hästar.

Vi har tränat för Erika Furberg, David Lichman. Åsa och Lina var 2011 i Florida på Parelli Campus där de gick för Kristi Smith och John Baar.

Bedriver verksamhet i form av inackordering, inridning, rehabilitering, barfota verkning, håller kurser, träningar, demo/show etc. Säljer lite grejor som vi tycker är bra Hippolyt foder, hönät, Renegade Boots m.m

26 mars tar vi ett nytt kliv och flyttar en flock ner till Stridsby Gård och ska i sommar bedriva verksamhet där men fortfarade bedriva verksamheten i Håsjö.

www.dalpraktiken.se

www.stridsbygard.se

LinaN
2012-03-15 21:10
#68

#67 Välkomna hit! :D Kul med fler tränare på plats här :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Aaek
2012-07-06 12:45
#69

Hej!

Dags för mig att presentera mig efter att ha smugit runt och läst.

Jag heter Amanda och är 25 år gammal. Har precis köpt mig en Fellponny som jag ska börja träna PNH med. Hon är 3 år gammal och helt underbar, massa personlighet! Jag är själv ganska ny på NH men har haft "tänket" ganska länge och bara inte hittat rätt! Då hon inte är inriden har vi en lång men rolig väg framför oss och jag ser verkligen framemot att bygga upp en bra relation.

Jag håller till i Småland förresten :).

Annons:
hanniipannii
2012-10-05 01:35
#70

Hanna heter jag & är snart 16 år gammal. Har en arabhingst på långtidsfoder vid namn Chrakow. Han är 4 år och hanterad i NH grunderna sen han var föl. Jag har inspirerats av NH och tycker om det extremt mycket. Då jag tävlade med mina ponnys så hade jag alltid NH vid sidan av. Allt för att komma närmre varandra och förstå varandra.

Har även två hundar som jag använder lite av NH till. Funkar prima ;)

Letar hus på landet för fullt för att sedan öppna en verksamhet med min sambo! :)

Säker Hästhantering
2012-10-16 08:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#71

Hej,
mitt namn är Lisbeth Johnson Börjesson och jag har jobbat med hästar i ca 30 år. Jag har samlat det bästa ifrån Parelli, Ray Hunt, bröderna Dorrence, Leslie Desmond och Craig Stevens.

Säker hästhantering - det är mitt varumärke. Säkerhet är viktigt för mig, samt att ha kul och må bra när du jobbar med din häst.

Jag har skrivit fyra böcker i ämnet natural horsemanship och jag har gjort nio utbildningsfilmer.

Jag erbjuder:
- demo, 4 timmars uppvisning på stallets hästar
- clinic, 2,5 dag med teori/praktik
- kurser
- föreläsningar
- läger

Boka mig via - www.ljb-naturalhorsemanship.se
Vi ses :)
/Lisbeth Johnson Börjesson

PennyScarlett
2012-12-06 11:41
#72

Hej! Jag heter Penny Sandell och är ganska nyintroducerad för NH, men har varit på bl.a Lisbeth Johnsons ridläger (som faktiskt är alldeles ovanför mig ser jag nu..)

Jag är väldigt intresserad och vill hemskt gärna lära mig mer, är bl.a därför jag blev medlem här där jag hoppas kunna lära mig från andra samt ställa frågor.

Jag har just nu tre hästar, ett sto (Tösen), korsning på varmblod/nordsvensk, en valack (Jazzman), gotlandsruss och ett annat sto (Nótt), islandshäst. Det är tre väldigt olika individer och jag saknar dom så fort jag inte är hemma! Jazzman är, om man säger, utbildad inom NH och är otroligt duktig när man bara gör rätt, vilket jag tyvärr inte alltid gör :) Men jag lär mig!

Min personliga uppfattning är att NH verkligen stärker relationen mellan människa och häst. Man ser på hästarna att de vet att man försöker förstå dem. För min del är inte det viktiga att jag rider helt akademiskt korrekt, utan att jag och mina hästar har roligt ihop!

I framtiden så hoppas jag verkligen på att få jobba med hästar. Det är min högsta önskan och dröm att göra livet lite bättre för missförstådda eller oönskade hästar. Jag vill utbilda människor och ge dem intresset att se sin häst som vän och partner istället för något man bara åker runt på.

Vi ses nog i diskussionerna! :D Ha det bra sålänge!

/ Penny Sandell

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Jessiegirl1811
2012-12-22 21:14
#73

Jag är en tjej som är 12år och bor i Skåne. Jag har mest bara läst trådar men aldrig varit aktiv. (detta är mitt första inlägg). Kommer från tyskland. Min familj och jag flyttade hit för ungefär 4år. Jag har ingen egen häst,foderhäst och heller är jag inte medryttare på nån häst. Jag har precis börjat rida för ungefär 2/3 månader sedan. Många säger att jag har nåt speciellt inom mig. Jag kan till exempel klappa den agrissivaste hunden som ingen annan kan klappa. (har hänt!). Rider en av dem svåraste hästen i stallet där jag rider. Hon bits,sparkas och försäker trycka in en i vägen. Jag har tre hundar och två katter. Hundarna är en Jack Russel, en Cavalier King Charles Spaniel och en Bull Terrier. Jag är en konstig människa så jag tror att fler än 97% som inte kan hänga med vad jag skriver. Hahahaha :)

http://ask.fm/JessicaReips



citronsvampen
2012-12-23 08:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#74

Jag är en ensamstående mor somhgar hållt på med hästar i nästan hela mitt liv, fick min första häst när jag var nie år, och jag har kvar honom än i dag. Han är en hingst på 24 år korsning arab/travare.

Har tre avkommer efter honom, två hingstar och ett sto. Stoet är ute på foder för tilfället.

Var på NH läger i Ungern Hos Gyula mészáros i somras, han brukar åka övet till U.S.A varje år, där han har sina mentorer han har lärt allt av..

Har börjat med lite övningar, men är inte så lätt med en son att få tiden at räcka till och få barnvakt. Han verkar ha ärft ridintresset. Han brukar hjälpa tioll att leda ut gamla hingsten och vill gärna rida..

Jag hoppas på att jag kan kan gå fler kurser hos Gyula,men även här i sverige så man kan ha med egen häst så man kan få lite feedback så man vet man gör rätt..

här är en av videorna jag har på youtube med min son och Mitt sto Tunde.. och en bild av honom och min gamle hingst Kincsem..

kvekki
2013-02-22 21:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#75

Här kommer en newbie! Newbie på forumet alltså, NH-världen upptäckte jag för ca 15 år sedan, alltså halva min livstid! Jag har 5 islandshästar och en egen gård ihop med min andra halva. Jag rider och tränar för att kunna tävla islandshästtävlingar men har även som personligt mål att kunna utföra tävlingsprogrammen utan träns… Nh är inget jag tränar utan det är bara en del av livet, hästhantering skall vara enkelt och självklart. I somras började jag titta lite åt trickträning men eftersom jag tränar mycket annat så går det lite långsamt… Jag har ingen speciell "NH-inriktning", det var många år sedan jag gick NH-kurser och aktivt sökte ny kunskap. Jag testade både det ena och det andra men när jag gick kurser för Patrick Allori så hittade jag Hem.  Det var säkert 10 år sedan jag gick en kurs senast… Har efter det inte haft något behov eftersom hästarna bara formar sig utan att jag ens tänker på det! Därmed absolut inte sagt att jag är fullärd!!! Men nöjd med läget när det kommer till hanteringen.

Bilden föreställer mig och min älsklingshäst Kveikja(om man får ha en favorit bland sina egna?). Henne har jag haft sedan hon låg i mammans mage för 10 år sedan… Övriga hästar i gänget är: Andi, 17år och inköpt som galen och ohanterbar -han är världens snällaste, han var bara rädd för människor. Snöggur, 17år vallack, min sambos läromästare. Meyja och Rá, 2 år gamla töser, den ena föl efter Kveikja, den andra köpt som sällskap men hon klev rätt in i hjärtat o kommer inte att flytta nånsin! Ser mycket fram emot deras framtida ridhästkarriär!

LinaN
2013-02-22 23:37
#76

#75 ljuvlig hon är! Jag har en förkärlek för musblackar och sotgrå hästar (färgen hon har heter säkert något speciellt) Härlig bild! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
kvekki
2013-02-23 00:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#77

#76  Ja, hon har en vacker färg, lite ovanligt ljus, men hon är bara musblack. Just nu lite extra silverfärgad eftersom hon är klippt. Hennes täckhår är annars lite smutsgulaktiga om vintern…

För den som vill läsa mer om oss så finns vi på http://kveikja.wordpress.com

O eftersom det aldrig är tråkigt med bilder så slänger jag upp en till…(i förgrunden hennes dotter Meyja, som är ljusbrunblack)

[Kohina]
2013-05-24 16:24
#78

Kanske dags att presentera mig så jag inte bara magiskt dyker upp i någon tråd :P.

Har läst här ett tag nu och då jag gillar att det känns som att det finns många blandade filosofier om hästträning (och att "alla" känns välkomna) blev jag även nyligen medlem.

Har själv ingen egen häst (ännu) men hästar har alltid varit en stor del av mitt liv.

Började rida på vanlig traditionell ridskola och älskade kontakten med hästarna såväl i stallet som vid ridning men kände att något saknades. Red på ridskola tills jag började läsa på högskolan för 3 år sedan och har sedan dess haft några medryttarhästar. Har varit spännande att få möjligheten att undersöka fler träningsmetoder än de jag lärde mig på ridskolorna.

Det känns väldigt rätt att se hästen som en partner mer än något man enbart ska bossa över och jag försöker att lära mig så mycket jag kan av många olika träningsfilosofier. Nästa projekt blir troligen att testa på westernridning :).

Hoppas det inte bara blev babbel nu och att ni tycker det va intressant att läsa ^^.

LinaN
2013-05-24 16:28
#79

#78 välkommen! :)

kul att du tycker att vi har en bredd här på NH-ifokus och att du nu kommit fram ur skuggorna :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[NellieLavec]
2013-06-24 12:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#80

Jag heter Nellie och är 19 år gammal. Jag har ridit sen jag var två år med ett års uppehåll för att jag bröt min arm. Jag red på ridskola fram tills jag var 15 år och hade många medryttar- och sköthästar under tiden. Anledningen till att jag slutade på ridskola var för att jag skulle börja på gymnasieskolan Nils Holgersson i Skurup. Skurup är en timme från Trelleborg, där jag bor, så jag bodde på internat. När jag skulle börja på skolan så såg jag att man fick lov att hyra stallplats där och tyckte att det var ett perfekt tillfälle att skaffa häst. I samma veva kom min far och sa att en travhäst som vi varit delägare i skulle slaktas, så vi köpte den. Han var då (2010) 3 år gammal (skulle fylla 4). Så plötsligt stod jag med en oinriden unghäst i handen utan någon aning om hur man ens hanterade en unghäst. Han var också misskött sedan tidigare (man kan läsa om det i en tråd på ridtravare ifokus) och total omöjlig att ha att göra med. Att ta med sig ett varmblod till en hästskola var inte heller populärt. Folk skar itu mina sadlar och öppnade hagen på natten, så jag fick flytta hem min häst, Oliver, till Trelleborg igen. Eftersom han var så orolig, rädd och missförstådd i början så har markarbete och NH hjälpt mig mycket på våran resa.

EwaAngantyr
2013-07-01 22:03
#81

Välkommen Nellie!!

kuusou
2013-07-31 20:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#82

Man kanske skulle göra en presentation i denna gamla tråd 😂

Heter Charlie snart 26 år och ägare till 4 hästar, 3 hingstar och ett sto och äldsta av dom är 3 år. Jag har haft egen häst i 14 år och innan dess var det ridskola i 4 år. Jobbat i travstall, hos beridare och ett rehab stall under tiden.  NH har varit med mig lite till och från sedan jag fick min första ponny som var NH tränad. Men var mer på riktigt som man själv intresserade sig av det först -05 när jag födde upp min första egna häst, ett halvblod. Fick då som sagt upp ögonen för NH och westernridning så gick med i parellis savvy club och tränade lite där efter. Lekte dock mest med hästen lös och hade en bra relation utan att följa några levels utan hade ute en NH-tränare ibland som vi tränade för. Skadade min rygg sedan så hade ett riduppehåll mellan -11 till april i år. Skaffade mig under dessa år mina 3 hingstar som är 2 amerikanska miniatyrer och ett russ. I April blev jag medryttare på en quarab som ägaren red och tränade efter Parelli så då kom jag tillbaka till NH'n på allvar och har bland annat tränat för Tina Kolhammar en gång. För 1½ vecka sedan köpte jag mig en storhäst för ridning då min rygg klarat av det med medryttarhästen. Blev ett 2 årigt sto med okänd härstamning. Sagt att vi ska klara level 1 online innan jag börjar med hennes inridning och hit och dax går allt jättebra :D

http://minihingstar.n.nu

LinaN
2013-07-31 22:43
#83

#82 välkommen! Sicken tjusig liten häst! :D Lycka till med Online 1 och 2!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Spiritinthesky
2013-09-04 15:51
#84

Det blir en sen presentation för mig som faktiskt hängt här ett tag nu. Jaja! Jag heter Isa Aronsson och är 20 år gammal. Har sysslat med hästar så länge jag kan minnas och har tävlat aktiv i många år på nationell nivå i hoppning. Jag är en dumdristig tjej som tyvärr har för mycket vinnarinstinkt för att bli rädd, och därav har jag tagit emot en del energiska hästar på in/tillridning. Jag är en ensamvarg och kör helst mitt egna race gällande hantering och ridning på hästarna. Och anledningen till att jag hittade till NH iFokus? Haha.. Har varit åskådare på några uppvisningar av "NH tränare" runt om där jag bor och måste erkänna att de enda jag fick ut av det var starka magmuskler då jag hela tiden fick kämpa med att- 1. Inte skratta, inte skratta, inte skratta 2. Spring inte in och rädda hästen, spring inte in och rädda hästen Ja, typ. Började sedan följa Monty Roberts och hade sedan en kluven nyfikenhet på det här med NH. Därav valde jag att söka mig hit! Och än så länge har jag sett mycket positiva och spännande lösningar och påhitt. Spännande :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

LinaN
2013-09-04 19:35
#85

#84, alla har sina olika sätt de hamnat här på. Sen monty är ju inte min favorit direkt, men han har väldigt bra kunskap på just människan = rovdjur hästen= bytesdjur så den psykologin är toppen i hans böcker tex. :)

Nummer 2 där i din lista, spring inte in o rädda hästen. Så känner jag OFTA när jag ser icke-NH folk träna med sina hästar eller ens hämta dem i hagen….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

FruJohansson
2013-10-18 11:08
#86

Jag har letat ett tag efter forum där man kan snacka häst, lite allmänt utan att fastna i  tävlingsresultat och annat tråkigt😃 Så då hamnade jag här. Jag kan inget om NH mer än det man läser i tidningar och så, men det jag hört tilltalar mig mycket. Jag har alltid uppskattat relationen till hästen, pysslandet, gosandet, lekandet minst lika mycket som ridningen.

Jag red visserligen på ridskola under min uppväxt, men det var inte förrän hagen utanför mitt hus blev sommarbete till en bunt unghingstar som jag blev helfrälst. Jag och hingstarna lekte hela somrarna, och varje år kom det nya, unga, busiga rackare. Jag blev deras ledare och kunde styra hela flocken genom att helt sonika gå längst bak och "valla" dem med mina armar. När de låg ner och sov, låg jag med örat mot någons mage och dåsade….

För 17 år sedan började jag rida på ett 3årigt arabsto. Jag och ägaren körde henne även på olika evenemang. Jag red henne alltid barbacka och vi skrittade mest runt i skogen. Efter några år kom livet emellan och jag flyttade, gifte mig och fick barn.

Nu har jag flyttat tillbaka med familjen, och båda barnen har börjat skolan. Nu har jag lite mera tid, och gissa vem jag hittade? Min gamla häst, 20 år nu, tillbaka på samma ställe! Nu tar jag hand om henne igen. Hon går bäst på bettlöst (min dotter rider henne i grimma och grimskaft) men numera har jag sadel, för min egen skull…

Just det. Elin heter jag, Hajda heter hästen :)

Bullerbytjejen
2014-06-04 18:26
#87

Hej, jag heter Linda och är 36 år gammal, jag bor på en gård i östergötland. vi har tre vuxna stora hästar på gården (ardenner, irish cob och halvblod), och en shettis. Och i helgen får jag hem en 2 årig korsningsvalack som jag ska börja jobba med, min första egna unghäst, så det kommer bli en resa ! Han är korsning mellan ardenner och halvblod, var och kikade på honom förre helgen och jag kan säga att jag har haft svårt att sova sen dess, så förväntansfull :P

så ni kan räkna med massa frågor från mig, ena dummare än den andra ^^ Jag red en del western i min ungdom, men det mesta är bortglömt.

LinaN
2014-06-05 00:35
#88

#87 western och NH har inte jättemycket med varandra att göra, visst finns det klasser inom western som heter nått liknande men NH'n vi pratar om oavsett inriktning är mer ett förhållningssätt till hästarna och oss själva :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Bullerbytjejen
2014-06-05 09:13
#89

har inte på något sätt sagt det heller hahaha. nämnde bara det enda jag någonsin inriktat mig på inom ridning, förutom skogsmulleridning. jag red inte någon inriktning heller inom western, utan det var mest markarbete, grundläggande, och syn på hästpsykologi och hur man förhåller sig till hästen. jag tramsade inte runt tunnor eller sånt ;) så ska jag vara helt ärlig så var det nog faktiskt mer NH än western då, om det är så som du förklarar det.

ching
2014-06-17 10:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#90

Hej! Jag heter Amanda och är 15år. Jag har hållt på med hästar sen jag var 9år. Började som många andra på ridskola och jag red där i 3år. Har sen varit medryttare på lite olika hästar. Det var i juli 2013 som jag ändrade mitt hästtänk, efter att ha sett den här filmen: https://www.youtube.com/watch?v=TQUMAJCh1fA

Just nu är jag medryttare på en flock med 4 haflinger och 1 russ, jag försöker vara där så ofta jag kan. Hästarna är i åldrarna 1,4,5,11,21 så det är lite olika hästar att vara med! Det jag tycker bäst om att göra med hästarna är att gå promenader, träna tricks, busa på banan, träna NH eller bara mysa i hagen. Rider även ut en del i skogen. 

Ni kan följa min och hästarnas utveckling på min blogg och på min youtube-kanal. 

Bloggen: http://amandanatts.blogg.se

youtube-kanalen: https://www.youtube.com/channel/UCEJdNOt19ujZhiDGGHMXGMA

Här är en video på när jag tränar med 4 åriga Dilla och lite bilder lite bus med 5 åriga Saga.

Annons:
Kanin4ever =)
2014-07-01 01:17
#91

Hej! Jag är en tjej på 15 år, som har gått på ridskola en halv termin och knappt kan någonting om hästar. Okej, jo, lite. Min bästa kompis har ridit i 9 år och ända sedan vi började 6:års har jag följt med henne till stallet och varit fascinerad över hästarna, över att de gör som vi säger och att de verkar så… kloka, förståndiga och tålmodiga. Efter dryga 8 år lyckades jag tillslut övertala mina föräldrar om att få börja rida. Stallet jag (och min kompis) rider på är ett helt "vanligt" stall, och de flesta skulle nog tycka att jag vore lite galen om jag ens nämnde att rida bettlöst eller något sådant, det skulle även min bästa vän.

Efter ungefär tre lektioner hittade jag av någon anledning en fantastisk NH-blogg, libertyhorse.se, och det hon skrev var så klokt och den relationen hon har med sin häst verkade fantastisk, och där fanns faktainlägg om bett och skor och ridning och allt möjligt, och på några dagar hade min syn på hästhållning och ridning förändrats något otroligt. Allt jag lärt mig under åtta år i stallet med min bästa vän var helt plötsligt så uppenbart fel. Jag är själv förvånad över hur påverkad jag blev, och nästa lektion var jag utan att tänka på det mycket mer medveten om min sits, hur hårt jag tog i tyglarna, hästens reaktioner och ridlärarens förväntningar. Jag kände mig så otroligt elak mot hästen.

Efter det började jag tänka mycket mer på hur jag hanterade hästen, och under en månad lyckades jag bygga upp ett litet förtroende hos hästen jag red för tillfället. Hästen som brukar vara seg och trött och hatar att man pillar i hans ansikte och som man brukar få dra in i stallet, dra ut ur stallet, dra in i ridhuset, dra bort till hagen eller vart man nu ska gick bredvid mig, kom fram till mig i hagen, lyssnade otroligt bra på mina klumpiga nybörjarhjälper i sadeln och lät mig stå och klia honom i pannan eller göra en fläta i pannluggen. Det kändes fantastiskt, och när sedan min kompis bekräftade det genom att förundrat säga "Han verkar ju helt fäst vid dig!" kände jag att NH var helt rätt för mig. (Observera att min kompis varit fodervärd på honom länge, och får använda både spö och sporrar för att få honom att göra som hon vill. Jag hade endast ridit honom fem gånger, och enda skillnaden var väl att jag försökte undvika att ta i tyglarna när det var möjligt och styra mer med sitsen, försökte lyssna på vad han ville säga och försökte uppfatta hans signaler. Och så försökte jag tala om för honom att jag visste vad jag gjorde mot honom och att jag var otroligt ledsen över att behöva göra det, och ibland kändes det nästan som om han förstod. Inte särskilt mycket NH, men tanken fanns där i botten och det gör den fortfarande.)

Ja, det var en låååååång historia om hur jag blev intresserad av NH. En lite kortare historia om hur jag hittade till natural horsemanship iFokus är helt enkelt att jag var inne på kanin iFokus och av någon anledning fick syn på att den här sidan fanns.

Jag skriver i princip ingenting här, men läser mycket och har fortfarande mycket kvar att lära om NH, så jag är mest här för att få inspiration och information och har inte särskilt mycket att tillägga för tillfället.

Ursäkta för långt inlägg… Tycker om att skriva😃


Upp till toppen
Annons: