Annons:
Etikettallmänt
Läst 7334 ggr
halloonsodaa
5/16/10, 5:44 PM

Rundkorall

Vi ska stänga in en liten rundkorall så vi kan arbeta med hästarna här hemma (vi har inget ridhus/ridbana i närheten). Så jag undrar ungefär hur stor den bör vara?

tacksam för svar:)

Annons:
kicki13
5/16/10, 5:49 PM
#1

Ska du använda den att rida i  eller bara markträna?

/Kicki

Elshira
5/16/10, 5:59 PM
#2

Säger som #1, men ska ni rida den bör den väll kanske vara lika bred som en dressyrbana kanske (20 m), annars duger nog drygt 10 meter om du bara ska jobba löst/markträna.

Men för övrigt, se till att hästen inte kan "titta ut" genom planket - dvs antingen gör du hela vägen med plywoodskiva, eller plywood längst ner (det ifall de skulle halka till om de är busiga och få ut ett ben) och galler eller liknande högre upp. Detta pga att jag både fått erfara själv samt vet andra som haft olyckor i coraller som haft vanligt trästaket (hos oss runda stolpar med 3 rader träplank).

Hakuna matata!

Molla
5/16/10, 7:43 PM
Lorita
5/16/10, 10:33 PM
#4

Jag använde en longer lina (tror den är 7 meter = 14 meter i diameter) och fäste den i mitten, grusade och sen har vi att ett valigt elstaket runt om.

återkommer med mer bilder när vädret blir bättre Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




halloonsodaa
5/17/10, 1:17 AM
#5

Okej, jag ska bara ha den till att arbeta från marken:) Sen har vi inte råd med plank utan vi kommer förmodligen använda eltråd, går det?

#3 Gud vad fint!:) Vi ska bara "ringa" in en del av vår mark så det kommer inte bli grus eller något sånt utan bara åker och förmodligen vanligt staket runt:)

#4 Vad bra att den inte behöver vara så stor. Har hört att den måste vara 30 m i diameter men tyckte det lät jättestort!

Lorita
5/17/10, 11:49 AM
#6

#5 jag har bara el-tråd funka helt OK för mig, jag har satt stolparna lite tätare för att senare kunna göra plank.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
Linnea
5/17/10, 12:05 PM
#7

30 m är alldeles för stort, då måste du röra dig väldigt mycket hela tiden. 14 meter är lagom enligt monty roberts iaf. beror ju på om din häst är stor eller liten.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Elshira
5/17/10, 1:04 PM
#8

#7 14 Meter är nog en bra storlek (vi har 14 eller strax under 14 meter). Till ponnyerna blir det lite stort (om man bara ska longera osv), men har man en stor häst med ett stort steg är det nog lagom :)

Hakuna matata!

halloonsodaa
5/17/10, 4:12 PM
#9

Okej vad bra:) Då vet jag det:D Tack så mycket:D

Linnea-Madonna
5/18/10, 2:05 PM
#10

Läst här på sidan att den ska vara runt 14 m diameter elr nått sånt Flört

mco92
5/18/10, 7:51 PM
#11

En perfekt tråd för mig!

Så jag undrar, skulle det inte kunna funka med grindar också?
Sådana man brukar använda till kor.

Birke
5/18/10, 9:39 PM
#12

#11 Det skulle vara super, men har hört att hästen inte ska kunna se ut.. (vrf??)

Linnea
5/19/10, 9:44 AM
#13

man måste inte ha helt täta väggar men har man en häst som har svårt att koncentrera sig är det självklart en fördel.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
mco92
5/19/10, 2:09 PM
#14

Ja de är ju verkligen en fördel men väggar…
Men jag har två shetlandshingstar (åringar) som ännu är helt beroende av varandra, så för mig vore det kanske en fördel att ha hål så att dem vet vart dom har varandra.

Så kostar det ju lite mer om man vill ha det tätt, det är väl mest därför vanliga staket får funka :)

Lorita
5/19/10, 2:24 PM
#15

#14 jag har tråd och när jag jobbar en så står resten utanför och titta och faktiskt lär av varandra Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




EwaAngantyr
5/20/10, 3:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Jag håller på med en corall. Den blir 15 meter i diameter.

Upp till toppen
Annons: