Annons:
Etikettfinesse
Läst 4665 ggr
Zaphix
2/14/11, 9:35 AM

Ridning med bett

Blev mycket trådar nu.. :)

Men har en fråga om bett och ridning.

Har en medryttare på min häst, jätteseriös och tycker verkligen om honom, så det är perfekt. Men hon rider på ridskolevis och känner sig därmed säkrare med att rida med bett. Jag rider alltid i repgrimma, men kör med bett, men blir ändå skillnad känns det som..

Han är ju utbildad i repgrimma än så länge och ett tag till hade jag tänkt. Men medryttaren rider bara ut lite eller skrittar runt i paddocken. Men hade tänkt rida honom med bett emellan varven nu för att han ska lyssna bättre på det när hon rider.

Hon ställer inga krav på honom, utan bara rider ut ocller tränar halter typ. Men han lyssnar inte så bra poå andra än mig, så det underlättar nog och jag utbildar honom med bett också..

Så hur har ni gjort med övergången mellan repgrimma och bett för att hästen ska förstå bettet bra?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
Gyllir
2/14/11, 10:43 AM
#1

Som du kanske komer ihåg så har jag skrivit tidigare om bettproblem med min pålle. Fått massa tips från olika håll. Just nu rider jag med repgrimma, men han bär en savvystring i munnen, som bara är en stor ögla knuten bakom öronen. Tanken är att han inte ens klarar av en cherokee bridle (som sitter knuten runt munnen) och därför har denna varianten. Sen kan man göra knutor på sidorna så jag kan ha tyglar på, men inte förrän han är bekväm med att bära runt på den.

En annan variant är att sättat träns över regrimma och dra fram sidorna på repgrimman genom bettöglorna och sätta tyglarna i det. Då tar det båda i grimman och bettet. Sen kan du ha dubbelkommando förståss.

Men det viktigaste tycker jag är att man inte änvänder bettet anorlunda än grimman. Ta i det bara som fas 4, allt annat är ju likadant. Du rider med kroppen, inte bettet. Och förstås: släpp ALDRIG när hästen är "hård", bara när du får en mjuk känsla. Iron hands i silken gloves :-)

Sen finns det ju alla möjliga övningar att göra. Lateral flexion, vertical flexion, game of contact osv. Men det blir lite mycket att skriva om allt detta här.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

 

anyberg
2/14/11, 10:45 AM
#2

Du har ju den här också

Zaphix
2/14/11, 2:07 PM
#3

#1: Han är ju bekväm med bett in munnen och har vanan inne i och med att jag kör honom med bett.

Men jag kör oftast med ett oledat bett, han verkar tycka om det mest. Men många säger att ett oledat inte är lika bra till ridning men de olika tygeltagen. I körningen så finns det ju bara ett sätt man kan ta i tömmen, och ett oledat är ju klart det tydligaste i och med att det lyfter på ena sidan när man tar i tömmen och bara ger tryck på den sida man lägger trycket i.

Min medryttare har testat sig fram mellan de och det tredelade och hon tycker han fungerar bäst att rida med det tredelade. Han har inget emot att ha det i munnen utan trivs bra även med det.

Men bör ju bli skillnad i hjälperna för hästen med olika bett?

Smart det där med att dra fram sidorna genom bettringarna, ska klart testa det!

Det jag känner att han inte förstår är one-rein-stop med bett, med repgrimman sitter det riktigt bra nu, men har inte tränat in det med bett. Men det borde man ju kunna träna på samma sätt som med repgrimman?

Tänkte köpa en halfcheek bett, dels för att jag vill ha parerstänger på bett vid körning, men också för att det borde väl bli tydligare vid ledande tygeltag om det ger tryck på sidan av munnen också? Tänkte nlite på one-rein-stod där, att det blir som med repgrimman, gå undan för tryck på sidan av huvudet.

Min medryttare är ju vanligt skolad, men har visat henne hur jag rider Dacke och så. Men än så länge rider hon mest i skritt och lite trav rakt fram, och då är inte skillnaden så stor mot för körningen. Smackar man går han framåt, ptroo'ar man tvärstannar han, och hon använder rösten mycket så det fungerar bra utan att hon tar så mycket i bettet.

Men håller på att lära henne de sju lekarna från marken, hon gör de fyra första innan hon sitter upp varje gång, så tänkte snart lära henne dom från ryggen också. Men hon har honom bara en dag i veckan, så hon får öva på ett tag till från marken innan vi avancerar.

Ska prata med henne om det där med att aldrig släppa när han är hård, han kan gå emot bettet emellanåt när han inte är sugen på att stanna eller vill äta nånstans. Bra påminnelse. :)

#2: Tack för filmen, sett det ett par gånger tidigare, men glömde bort att den fanns. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Gyllir
2/14/11, 4:12 PM
#4

One Rein stop eller lateral flexion funkar precis likadant. Du får bara se till att inte dra bettet genom munnen, ifall han råkar gapa. Men har du en half cheek så borde det vara lugnt.

Lite sunt förnuft så tror jag att det inte behöver vara så svårt.

Det är många som glömmer bort det där med mjukt och hårt (inkl jag!) och är inte medvetna om vad det är dem belönar för beteende. Allting handlar om när man slutar göra det man gjorde :-) Tycker det är viktigt speciellt när man rider med bett, så man slipper ta i i onödan.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

 

Zaphix
2/14/11, 5:10 PM
#5

Jag har ju alltid använt "ta och släpp" i tyglar/tömmar, men har släppt efter oavsett om jag fått nån respons från honom eller inte. Mer rytmiskt. Har en kompis som jag red med varje dag innan hon flyttade för ett par år sedan. Och hon upprepade "ta och släpp" för sig själv om hennes häst låg på, så hör en röst i huvudet som säger det rytmiskt. :)

Men är ju mer logiskt att vänta på respons innan man släpper efter.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Gyllir
2/14/11, 9:04 PM
#6

Ja, det enda han lär sig då är ju att strunta i det hela, för du släpper ändå. Väldigt okonsekvent och något ologiskt. Jag behöver aldrig dra, bara andas ut så saktar han in, men skulle det vara kris så tar jag en tygel och böjer. Och då drar jag stadigt tills han stannat och släppt efter så det känns mjukt, då släpper jag. Jag drar väl olika hårt beroende på hur alvarlig krisen är. Men är det illa så drar jag allt jag orkar med bägge händerna.

samma när jag backar, tänker bakåt och tar ett mjukt mjukt tygeltag som jag håller tills han backat och är mjuk. Du vet, hästar lär sig fort :-)

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

 

Annons:
Zaphix
2/14/11, 9:26 PM
#7

Jag tar numera bara i en tygel, än så länge gör jag halt varje gång, men snart behöver jag nog bara göra halt när han inte svarar. Om jag inte ska göra halt förståss. :)

Fast att dra bakåt med båda tills man fått ut det man vill är inte lika eftektivt som att ta i tygeln, släppa efter så fort hästen tänker rätt, sedan ta igen och släppa så fort hästen svarat minsta lilla.

SLU har gjort en undersökning om detta till och med. ;)

Kika här på undersökningen.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Gyllir
2/14/11, 11:13 PM
#8

Det är effektivt när hästen vet vad den ska göra. I en ny inlärningsfas är det andra sättet bättre, för då belönar man det lilla tänket åt rätt håll. Men om jag vill backa 1 steg så håller jag bara supermjukt tills jag inte vill backa med, då släpper jag bara. Det beror på var man är nånstans i utbildningsstegen…

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

 

anyberg
2/15/11, 3:10 PM
#9

#7 Kul med undersökningar! Mer sånt! :)

Zaphix
2/15/11, 4:08 PM
#10

#9: Finns supermycket spännande undersökningar på SLU's databas epsilon, Sök efter ämne, kan vara lite knepigt när man inte vet vad allt betyder, men du kan också använda söktjänsten och skriva in häst/horse och sånt för att se vad du hittar.

Har sparat ned alla intressanta på datorn för att ha så jag kan slå upp senare om jag kommer på nåt jag vill kolla. ;)

Här!

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

anyberg
2/16/11, 11:35 AM
#11

#10 det här var intressant också!

Upp till toppen
Annons: