Annons:
Etiketterhästhälsapsykologi
Läst 210 ggr
ähnchen
2020-11-22 19:16

Den heta hästen - bra eller dåligt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

"Hon gör ju inget, bockar inte eller så men ja, hon är ju het."

Det som menas är i regel att hästen gärna går fort, har mycket energi, kan ha svårt att sakta ner mm. Men vad betyder det egentligen att hästen är het? För hästen menar jag.

Tänk dig att du är på väg någonstans till fots. Det är kväll och mörkt. På din väg ligger en liten park med en del buskar och träd. Även om belysningen i parken är helt ok känns det alltid lite obehaglig att passera där och du är glad varje gång du kommer ut på andra sidan. Du höjer tempot lite grann för att komma ur den obehagliga situationen så fort som möjligt. Där har du den heta hästen.

De är inte att förväxla med hästar som har en stor och kraftfull skritt. De brukar kunna stannas när som helst och var som helst. En het häst är en häst som snabbar på för att lägga obehaget bakom sig. Hästens park är lika stor som hästen är borta från tryggheten.

Om vi ser det som ett personlighetsdrag hos hästen och lever med det för att "hon inte bockar eller så", dvs. för att vi löper liten risk att fara illa, accepterar vi samtidigt att hästen går omkring med obehagskänslor varje gång den är "het", vilket i många hästars fall är varje gång de rids och i vissa fall till och med dygnet runt.

För mig är det oerhört viktigt att hästen mår bra både fysiskt och mentalt, både när jag är där och när jag inte är där. Om jag kan öka tryggheten för hästen, med mig genom en bra relation och utan mig genom att stärka hästens självförtroende, är det en fruktansvärt bra investering i hästens hälsa. När hästen väl känner sig trygg i alla lägen kan jag lägga tid på att träna upp en kraftfull och energisk skritt. :)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

  • Redigerat 2020-11-22 19:17 av ähnchen
Annons:
Herveaux
2020-11-22 19:26
#1

Som vanligt. 💖💖💖


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Maleficum
2020-11-22 20:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Superbra och tänkvärt!

Vi har en häst i stallet som när han kom till stallet som unghäst var väldigt "het" och sprang nästan över de andra hästarna (normalt brukar de ju självmant stanna om man är på väg in i rumpan på en annan häst). Han såg (i mitt tycke) dessutom ofta väldigt bekymrad ut när han stod i boxen och kom man nära la han ofta öronen bakåt men var ändå supersnäll och kelig så fort man kom in i boxen.

Numera känner han ju de övriga hästarna och känner till rutinerna och är betydligt lugnare och ser inte lika bekymrad ut heller.

(Hitta en gammal bild på honom).

Tror att det tyvärr är väldigt dåligt med kunskapen om vad hästen faktiskt känner och tänker och hur de faktiskt mår psykiskt. Ofta beskrivs det ju mest som att hästen är springig eller lat eller något annat men man tänker inte ett extra steg över varför hästen är het eller seg.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: