2012-12-14 10:57 #0 av: LinaN

Emellanåt så har vi en del konstiga ord för oss vi som sysslar med NH. Och för att underlätta så tänkte jag att vi börjar bygga en ordlista. Listan kommer vara levande, dvs att allt eftersom så kommer fler ord komma till. Och även förkortningar! Namn på personer osv.

En ordlista och ett lexicon över alla underliga uttryck kan vara bra att ha, både när man är ny för NH eller om man tränat enligt någon annand principer. De flesta av medarbetarna arbetar efter Parelli Natural Horsemanship så mycket av artiklarna är skrivna på Parellispråk. Även namn på folk med intressant NH-relaterade träningsmetoder kommer finnas med här.

 

4 Savvys = Dessa är fyra olika "grenar" inom PNH där man arbetar efter en utbildningsstege. Online, Freestyle, Liberty och i Finesse.

4 Faser = Fyra faser som lär hästen att gå undan för tryck på ett artigt och trevligt sätt. Inom PNH pratar man om att använda sina faser. Faser används oftast vid samtalande istället för att säga 4 faser.

5 Zoner = Delar av hästens kropp. Finns olika antal zoner beroende på vilken NH man kör med. Parelli har tex 5 zoner, medan Lisbeth J har bara 4 zoner.

7 Games = De sju principlekarna som alla hästar leker med varandra och som vi lär oss att leka med våra hästar. Friendly Game, Porqupine Game, Driving Game, Yo-yo Game, Circling Game, Sideways game och slutligen Squeezing game.

8 Ansvar = 4 för människar och 4 för hästen. Se bilden nedan.



 

Circling game = Cirkelleken. Lek nummer 5 av de sju lekarna. Ska inte förväxlas med longering. Denna lek lär hästen att ta ansvar för sig själv genom att hålla tempo och se vart han går.

Clinton Anderson = Australiensisk cowboy som också har hemstudieprogram. Hans metod påminner otroligt mycket om PNH metoden i grunden.

Drive & Draw = Den effekt du får när du driver hästen ifrån dig, men också när du genom ditt kroppsspråk kan "dra" hästen till dig utan att använda ledrepet utan hästen kommer av fri vilja.

Driving game = Driv-leken eller Rytmiskt tryck-leken. Man lär hästen att gå undan för ett tryck som inte rör vid hästen utan påverkar luften omkring honom.

EFG / ExFG = Extreme Friendly Game

FG / Friendly Game = Den första av de sju lekarna, den man leker för att få förtroende och självförtroende hos hästen.

Fjäderlinor = Featherlines, fjäderlätta linor. Används vid tömkörningoch arbete på töm i repgrimma och träns.

Finesse = En av 4 Savvys inom PNH, den del av ridningen när man börjar sträva efter excellens inom uppvisning, tävling eller annan gren. I Finesse specialiserar man sig. Ridning på bett, även stångbett för minimala hjälper.

Freestyle = En av de 4 savvys inom PNH, den del som är den grundläggande ridningen med fokus på följsamhet och kommunikation. Ridning i repgrimma, enkelt tränsbett, med halsring eller helt utan någon utrustning alls.

Horsenality = Är ett system med 4 grund "personligheter" som finns hos hästarna framtaget av Linda Parelli. Man baserar detta på vilka både fysiska, psykiska och mentala egenskaper hästen har.

Impulison Programs = Att få en mentalt samlad häst. Programmet är från PNH.

Klaus Ferdinand Hempfling = Alternativ tränare, hans metod är en blanding mellan yoga, musik, natural horsemanship och djup spiritualism. Kan även förkortas KFH.

Naturlig Dressyr = Dressage naturally. en vidareutveckling av NH med inriktning på dressyr från Karen Rholf.

One Rein Stop, ORS = Att stanna hästen med en tygel, nödbroms.

Online = En av 4 Savvys inom PNH, man arbetar med repgrimma och ledrep av olika längd, från 3½m upp till 15m. Men man arbetar även med Fjäderlinor till tömkörning i repgrimma.

PNH = Parelli Natural Horsemanship

Patterns = mönster man rider eller leker med online för att lära hästen positiva vanor och även sig själv.

Pat Parelli = Mannen som myntade begreppet Natural Horse-Man-Ship. Och som med hjälp av sin fru Linda Parelli och massvis av andra människor idag har det mest framgångsrika NH-studie programmet som finns för distansstudier.

Porqupine Game = Piggsvinsleken, Igelkott-leken, Stadigt tryck-Leken. Kärt barn har många namn. Lek nummer 2 av de sju lekarna. Man lär hästen att gå undan för ett fast tryck.

Pre-Flight check = En koll man gör på några minuter innan man ska sitta upp för att se om hästen är lugn, mentalt närvarande och vill vara med dig. Man kan göra detta på ett antal olika vis. Precis som en pilot kollar så att allt fungerar i planet innan man rullar ut på startbanan.

Savvy = Praktisk förståelse av hur när var och varför man gör en sak.

Squeeze Game = Klaustrofobileken, den sista av de sju lekarna där man hjälper sin häst att våga gå på trånga ställen, mellan saker, över och under. Förberedande för lastningen.

TC / True Connection = en vidareutveckling av NH av Ingela Larsson-Smith som betonar vikten av att man ska vara en ledare för sin häst och ett VI när man arbetar och leker med sin häst.

Yo-yo Game = Jo-jo leken, lek nummer 4 i PNH, en balanslek som balanserar de andra 6 lekarna och som balanserar övergångar, draw och drive.

Q-box - Question box = Ett mönster som man använder för att lära in positiva vanor hos hästen och sig själv.

som sagt, för att detta ska bli en levande artikel som växer efterhand med ord så lägg gärna till ord, förklaringar och eventuella länkar till artiklar och hemsidor i ett inlägg nedan så för någon av oss in det i artikeln vid tillfälle!